¿ Det er ikke nok at Agderrådet og fylkene går i spissen, vi trenger også politikere som kan se helheten og ta tak i utbyggingsplanene for Sørlandet, sier Arne Birkeland til Fædrelandsvennen.Han viser til Østfold som har fått til den såkalte Østfoldpakken som gir full utbygging av E 6 og E 18 gjennom fylket i form av statlige midler og litt bompenger.¿ Dette er noe til ettertanke for vår landsdel, sier han og legger ikke skjul på at finansieringen er den store utfordringen for å få gjennomført veiutbyggingen.¿ I løpet av de neste ti årene er vi ferdig med E 18 i Kristiansand, E 39 over Kvinesheia og kanskje mellom Vigeland og Osestad. Deretter trenger vi 3,4 milliarder kroner for å få fullgod standard.StamveiutredningBirkeland forteller at man i Vest-Agder vegvesen ser på standardvalg, kostnadsoverslag og på trasévalg for enkelte strekninger. Dette blir brukt i den videre planlegging og til innspill til Nasjonal transportplan.¿ Vi skal gå videre med kommunedelplanen for strekningen Gartnerløkka-Brennåsen for at prosjektet kommer inn ved revisjonen av Nasjonal transportplan i 2003. Vi må ha vedtatt en kommunedelplan for å bli med i denne planen.I Vest-Agder er vi heldig stilt fordi vi på hele 90-tallet drev med intens planlegging, og vi skal ha klar en stamveiutredning i løpet av høsten.¿ Tempoet i utbyggingen?¿ Jeg har jobbet med denne i 20 år, fylte nylig 50 år og forhåpentlig er stamveien ferdig utbygd innen jeg er pensjonist. Men da må sørlendingene se i øynene at det ikke er tilstrekkelig med bevilgninger fra staten. Vi må selv bidra med bompenger, understreker han.Kravene¿ Hva med veistandarden?¿ Kravene til denne øker over tid både når det gjelder sikkerhet og miljø, samtidig som også trafikkmengden er voksende. Det er økt fokus på sikkerhet i tunneler for å forebygge ulykker — og dette er med på å presse opp kostnadene.¿ Det er dyrt å vente med en utbygging?

¿ Jo lenger tid det går jo dyrere blir det å bygge veien. Det er et mål at hele stamveien skal skiltes med 90-sone. Det er paradoksalt at vi i disse dager vil sette ned fartsgrensene, men det skyldes at deler av stamveien er gått ut på dato. Veien er så dårlig og ulykkesbelastet at dette er nødvendig, sier Arne Birkeland.