Hun arbeider hos Volkswagen-importør Harald A. Møller, og i forbindelse et lederutviklingsopplegg har hun vært med i en gruppe som har undersøkt forskjellen på kvinner og menn når det gjelder bil.— Kvinner har de 10-15 siste årene blitt mer delaktige i bilkjøp, og i dag blir hver femte bil kjøpt av, og registrert på, en kvinne. Det er mange grunner til denne utviklingen: Kvinner har høyere utdannelse, flere kvinner bor alene, det er blitt vanlig med to biler i familien, og kvinner er blitt mer delaktige i familieøkonomien, sier Marina Maneas Bakkum.Kjøpsprosessen viktig

Rapporten fra lederutviklingsgruppen hos Harald A. Møller viser at kvinner legger stor vekt på selve bilkjøpsprosessen. Mens menn som oftest baserer seg på egen erfaring - trolig som en følge av generelt større bilinteresse - har kvinner flest en annen fremgangsmåte: De baserer bilkjøpet på prøvekjøring og informasjon fra forhandleren. Og de rådfører seg med familie, venner og kolleger.- Kvinner er opptatt av farger, interiør og sikkerhet. De legger også stor vekt på hele opplevelsen rundt bilkjøpet. De er opptatt av økonomi og service på bilen, og er ute etter trygghet på alle områder. Menn er mer interessert i tekniske data og finesser, men også hos menn er prisen viktig, sier Marina Maneas Bakkum.Mer bevisst

Både kvinner og menn har en mer bevisst holdning til bil og bilkjøp enn for ti år siden. Kvinner tenker å ha bilen lenger enn menn gjør, og når de har falt for en bil bestemmer de seg raskere for å kjøpe. De bruker også mindre penger på bil, sier hun.