Det er dette flettefeltet, like etter utgangen fra Vågsbygdtunnelen, som bussjåfør Aksel Carl Hundal mener er trafikkfarlig. Bilistene må fort tilpasse seg hverandres fart når de møtes. Foto: Henrik Ihme
Det er dette flettefeltet, like etter utgangen fra Vågsbygdtunnelen, som bussjåfør Aksel Carl Hundal mener er trafikkfarlig. Bilistene må fort tilpasse seg hverandres fart når de møtes. Foto: Henrik Ihme
Det er dette flettefeltet, like etter utgangen fra Vågsbygdtunnelen, som bussjåfør Aksel Carl Hundal mener er trafikkfarlig. Bilistene må fort tilpasse seg hverandres fart når de møtes. Foto: Henrik Ihme
Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk.

Aksel Carl Hundal har kjørt buss i Kristiansand i 20 år, og sier at han og andre bussjåfører reagerer på kryssløsningen der veien fra Hannevika flettes inn på E 39. — Hva er problemet?

Aksel Carl Hundal Foto: Privat

— Det er uoversiktlig på begge veiene som skal flettes, på grunn av høydeforskjellen. Fra tunnelen ser du jordvollen, og ikke bilene som kommer ovenfra. De som kommer ned bakken får biler på den andre veien i blindsona. Det er ikke før du er i flettefeltet at du oppdager dem.- Kommer du med stort kjøretøy, har du nærmest ingen mulighet til å se kjøretøy fra den andre veien, og må bare stole på at en som eventuelt er litt bakenfor følger trafikkreglene, og slipper den som er lengst framme foran, sier han.

Hundal mener også at flettefeltet er for kort.

- Det er ingenting å gå på. Dersom du ikke slipper inn ender du i jordvollen.

Nestenulykke

Han sier at han selv har opplevd å bli passert av en bil akkurat i det han var på vei inn i det felles kjørefeltet.

— En bil i voldsom fart kom seg foran, med noen centimeters klaring. Det kunne blitt en stjernesmell, sier han, og håper at noe kan gjøres.- Det er plass til å forlenge flettesonen betydelig, men det skal vel spares noen få kroner på veibudsjettet i stedet for å spare folks liv og helse, hevder han.

— Jeg ser mye rart som bussjåfør, men mesterparten av det er midlertidige tiltak. Dette er en permanent løsning, og da virker det enda mer korttenkt.

Føles kort

Ragnar Hellerslien i Statens vegvesen var prosjekteringsleder på fv 456 Vågsbygdveien. Han sier at alle krav er fulgt.

— Det er krav til både sikt og lengde på akselerasjonsfelt, og disse er utformet i henhold til kravene slik de var i 2009 da veien ble prosjektert. Siden den gang har kravet til lengde på akselerasjonsfeltet blitt litt lengre, mens siktkravet er beholdt, sier han til Fædrelandsvennen.

Dette er problemene med flettefeltet på E 39 slik bussjåfør Aksel Carl Hundal ser det.

— Jeg har ikke hørt noe om sikten, men flere har påpekt at flettefeltet er for kort, eller at det føles for kort. Også venner og kollegaer har nevnt dette etter å ha kjørt der. Det kan være fordi man får god fart nedover, og det kan være fordi man i den andre veien ikke kan legge seg ut i venstrefelt for å slippe biler fra høyre inn, på grunn av rekkverket, sier han.Dette rekkverket ble satt opp som et trafikksikkerhetstiltak.

— Rekkverket har en god funksjon, men påkjøringen blir mindre fleksibel, sier han.

- Men selv om tiltakene følger kravene, så kan krysset oppleves som uoversiktlig?

— Ja, helt klart. Men på Fiskålokket for eksempel er det også påkjøringsramper som kommer ned med spiss vinkel. Det er ikke uvanlig å gjøre det slik, sier han.

Trangt område

— Ble flettefeltet holdt kort for å spare penger?

- Nei, vi lagde det så langt vi kunne i et trangt område. Det hadde ikke utgjort noen stor kostnad å forlenge det når vi holdt på der.

— Det er mye infrastruktur som fjernvarme og høyspent, og det er en stablemur for å holde oppe gang- og sykkelveien. Det er veldig trangt. Ny E 39 mellom Gartnerløkka og Meieriet vil endre veisystemet i Kolsdalen betydelig, så det er trolig ikke aktuelt å gå inn og forsøke å forlenge dette akselerasjonsfeltet nå.

- Men hvem har vikeplikt?

— Det skal være glidelåskjøring. Altså at ingen viker, og ingen kjører på rett, men at man glir inn bak bilen foran.

Trygg Trafikk reagerer

Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk, bor på Hannevikåsen, og kjører gjennom krysset daglig.

— Flettesonen der er for kort, og jeg reagerer på dette hver eneste dag. Jeg føler du må snu hodet trill rundt for å se noe når du kommer ovenfra.

— Og bilene kommer ganske fort ut av tunnelen. Jeg kjenner på at det er ubehagelig, sier Rath.

Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk.

— Et sted der ulykker lett kan oppstå?- Ja. Når en bil kommer ned, og skal inn i en vanskelig fletting, skal den helst komme i samme fart som den andre bilen. Og flettefeltet er kort og uoversiktlig.

- Hvem har vikeplikt her?

— Det er et flettefelt, så i utgangspunktet ingen. Men for meg er det mest naturlig at den som kommer ovenfra, og skal inn på hovedveien, skal vike. Men alle bilister bør tenke at skal de inn i et annet felt, så bør den som har snuta foran inn først. Det er ikke noe poeng i å speede opp for å komme foran. Det ser jeg daglig på veien, og det skaper mange farlige situasjoner.

Rath var nylig involvert i et trafikkuhell på Vesterveien selv, og føler derfor temaet ekstra godt på kroppen.

— Det gikk bra med meg. Da semitraileren svingte over, så blinket han, og jeg merket at han ikke så meg. Jeg ble hengende fast i traileren, og dratt et stykke bortover, sier han.