Det er tre år siden Øvrebø Bil og Karosseri fant ut at noe måtte gjøres. Karosseri-skader blir det mindre og mindre av. Bedriften trengte flere ben å stå på.

— Grunnet sikkerhetsutstyr skjer det langt færre skader enn før. Samtidig har kondemneringsprosenten gått opp fordi bilene er mer avanserte. Vi innså at vi måtte gjøre noe, sier medeier i selskapet Ole Aadnesen.

20 millioner

Svaret ble DB Bil, et selskap som selger bruktbiler. På tre år har selger Daniel Bakken solgt over 430 biler. I fjor ble det rekord med 170 biler og over 20 millioner kroner i omsetning. Det er snakk om en halv million i overskudd også.

— Flere av bilene er reparert og fikset opp på verkstedet her. Målet er ikke veldige overskudd, men å skape arbeid, sikre arbeidsplasser og omsetning, sier Bakken.

Indre Agder er hovedmarkedet for DB Bil.

Kautokeino

— Men internett er overalt. Vi hadde en kjøper fra Kautokeino. Akkurat den bilen tjente jeg lite på. Kjøperen skulle kjøre ned med innbyttebilen. I Sverige kjørte han på en elg, kondemnerte bilen og måtte fly siste biten. På vei opp røk turboen på ny-bilen. Da måtte jeg levere leiebil og ordne opp. Ikke min beste handel, sier Bakken.

Bakken begynte som bilselger hos Røinås på 90-tallet.

— Røinås flyttet Mazda-butikken fra Vennesla i 1982. Jeg tror du må helt tilbake til Maxdas glansdager for å finne flere biler solgt på ett år fra butikk i Vennesla enn vi solgte i fjor, sier Bakken.