KRISTIANSAND: — Egil Tveide har sagt det han mener om saken. Denne saken har nå blitt overordnet viktig, da er det riktig at jeg eller noen høyere opp i systemet uttaler seg. Det ble skapt en del blest om saken, og Tveide har fått satt fokus på det som har med sikkerhet i tunnelen å gjøre, sier vegsjef Johan Mjaaland. Han venter nå på at et firma skal gjøre ferdig sin rapport om brannfaren. - Vi kommer ikke til å gå fra en tunnel hvor det oppstår farer ved brann. Vi overlater til fagfolkene å vurdere konsekvensene ved ikke å kle veggene med betongelementer, og jeg vil ikke spekulere i hva jeg syns om den delen, sier Mjaaland. Han henviser til rapporten, som vil være klar i løpet av én til to uker. Den ansvarlige i firmaet som har fått oppdraget vil ikke si noe om saken.- Jeg henviser til Statens vegvesen. Det er vår policy at oppdragsgiver svarer på spørsmål, sier Per Meaas i Aas-Jabobsen i Oslo. Lederen av kuttgruppa, Ole Witzøe fra vegvesenet i Sør-Trøndelag, har ikke vært tilgjengelig. Stortingsrepresentant Anne-Berit Andersen (H) fra Vest-Agder sitter i samferdselskomiteen. På telefon fra Nordisk Råd i Finland sier hun: - Jeg kommer ikke til å akseptere at det blir gjort noe som går ut over trafikksikkerheten. Det beste er at prosjektet blir gjennomført slik det var planlagt i utgangspunktet. Det går ikke an å bygge en tunnel som er brannfarlig. Jeg kan ikke garantere mer penger nå, men jeg jobber med forskjellige løsninger. Når jeg kommer hjem fra Nordisk Råd, vil jeg sette meg skikkelig inn i den siste utviklingen i saken. Dette er noe jeg kommer til å følge nøye opp, sier Andersen. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no