FORURENSING | Krysset ved jernbanen/rutebilstasjonen var jo et smart sted å plassere en målestasjon hvis man på sikt er ute etter å innføre en ny avgift. Det er klart det er stor forurensing her når det hele dagen kommer busser med store dieselmotorer fra rutebilstasjonen til lyskrysset ved jernbanen, stopper for rødt lys for så når det blir grønt lys gir full gass ut av krysset. Dermed blir målestasjonen utsatt for store mengder sotpartikler fra en meget forurensende dieseleksos. Dette pluss tungtrafikken, drosjer på tomgang og at snart hver tredje personbil som blir solgt i dag går på diesel, er grunnen til den høye luftforurensingen. Miljøvernsjef Holvik vil gjerne legge skylden på piggdekkene, dette for å rettferdiggjøre enda en avgift. For at bilister som kjører piggfritt skal komme fram på vinterføre må en viss prosent (omtrent 20-30) kjøre med piggdekk eller kjettinger. Dette for å rive opp i det polerte underlaget. Da blir det jo litt urettferdig å legge en ekstraavgift på oss som vil ha den ekstra sikkerheten det er å kjøre med piggdekk. Min påstand er at en dieselbil med piggfrie dekk produserer mer skadelig svevestøv enn en bensinbil med piggdekk gjør. Så innfør avgiften der den hører hjemme!John G. HæstadHøvåg