KRISTIANSAND: — Det er riktig at et par medarbeidere i Kristiansand har fått kniven på strupen og fått beskjed om at atferden er uakseptabel i Telenor og at dette har tilknytning til måten Telenors produkter har blitt solgt på. De har måttet gå på dagen, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til Fædrelandsvennen.Flere medarbeidere skal også ha fått advarsler om at fremgangsmåten til å gjennomføre salg ikke er akseptabel. Siste tilfellet med en medarbeider som må gå, skal ligge cirka et halvt år tilbake i tid.Rent faktisk har det dreid seg om kunder som har vært i kontakt med Telenors medarbeidere på 05000, som jobber på Kjøita i Kristiansand. Kundene har enten takket nei til tilbudet om å tegne seg for et produkt fra Telenor, eller sagt at de vil tenke på saken. Til tross for responsen har selgeren notert at kunden ønsket å tegne seg for det aktuelle produktet.Telenor kjører jevnlig stikkprøvekontroller av de ansatte og deres fremgangsmåte i salg, og bekrefter at de som topper listene over salg blir kontrollert ekstra nøye for å forsikre seg om at alt foregår som det skal. Det gjør det altså ikke alltid.- I et tilfelle var overtrampet så grovt at vedkommende måtte slutte umiddelbart. Andre igjen har fått en advarsel, og så har det rettet seg. Ingen har fått sparken formelt, men de har måttet slutte på dagen i overenskomst med oss, sier Arnfinn Groven, som er avdelingsleder for Telenors 05000-avdeling i Kristiansand.At selgere må slutte i jobben i Telenor etter for aggressiv fremferd, er ikke noe som bare gjelder i Kristiansand.- De tallene jeg har fått tyder på at det cirka fem stykker på landsbasis, men dette er et avtakende problem for oss. Det var verre like etter at vi kom i en konkurransesituasjon, sier Meling. Motivasjonen for de aggressive selgerne kan helt klart ha vært å hevde seg ekstra på salgsstatistikkene og dra inn noen ekstra kroner på lønna.- Vi har bonusordninger og provisjonsordninger som går til team. Det er klart at selgerne kan ha gjort dette med tanke på å berike seg selv. Slik er det med alt juks som ikke oppdages i et konsern, sier Groven.Det har vært flere saker hvor kunder føler seg kraftig lurt etter å hatt en telefonselger på tråden. Til tross for at de har sagt nei til å handle, har giroen likevel dumpet ned i postkassa og handelen blitt registrert.- Hva skjer med kundene som har vært i kontakt med selgere som har måttet slutte?- I de tilfellene har kundene blitt kontaktet og sakene ordnet opp i, sier Meling.Avdelingsleder Groven i Kristiansand ønsker på sin side kontakt med kunder som føler seg lurt av selgerne.- Da kan vi ta tak i de selgerne det gjelder og ordne opp i forholdene. Men husk vi er cirka 200 ansatte og har nesten 10.000 telefonsamtaler daglig. Så i 99,99 prosent av tilfellene går alt skikkelig for seg, mener Groven.christian.stavik@fedrelandsvennen.no