KRISTIANSAND: Toget fra Stavanger til Kristiansand ble forrige fredag stående fast i en tunnel vest for Kristiansand. Det tok nesten to timer å få passasjertoget ut av fjellet.— Passasjerene følte det nok ubehagelig å bli sittende så lenge inne i tunnelen, men det oppstod aldri panikk. Fordi toget stod inne i tunnelen var det ikke mulig for passasjerene å bruke mobiltelefon. En av vognene var også mørklagt. Dette beklager vi på det sterkeste, men vi rår dessverre ikke over været, forteller Johnny Vatne, assisterende produktsjef i NSB-langdistanse.Det meste gikk galt for tog 724 fra Stavanger til Kristiansand fredag for en uke siden. Store snømengder ødela først den ene strømavtageren på taket av lokomotivet. Da toget senere kjørte inn i den nær to kilometer lange Groheitunnelen mellom Nodeland og Kristiansand gikk også den andre strømavtageren i stykker. Dermed stod toget med 110 reisende fast. Togpersonell valgte å gå til fots ut av tunnelen for å varsle om hva som var skjedd. I en krisesituasjon ville det imidlertid vært mulig å få kontakt med nærmeste stasjon ved å sveive i gang de gamle nødtelefonene inne i tunnelen, eller å bruke et alternativt kommunikasjonssystem i lokomotivet.Mens toget stod fast, fortsatte uværet slik at flere trær falt ned over jernbanesporet på begge sider av tunnelen. Dette gjorde at bergingsvognen som var tilkalt for å assistere ble sterkt forsinket. Når bergingsvognen omsider kom fram, gjorde den to forgjeves forsøk på å skyve togsettet over bakketoppen inne i tunnelen i retning Kristiansand. Da dette ikke lyktes ble toget tatt ut av tunnelen på vestsiden. På Nodeland stasjon ble det satt opp busser som fraktet passasjerene det siste stykket til Kristiansand. NSB rekvirerte også drosjer til passasjerer som på grunn av forsinkelser hadde mistet busser videre fra Kristiansand.- I løpet av 20 år i NSB kan jeg ikke huske at et togsett er blitt stående så lenge inne i en tunnel. Dersom det hadde vært fare for liv eller helse kunne vi med letthet ha latt togsettet renne ut av tunnelen i kraft av egen tyngde. Alle tunneler er konstruert med helling i begge retninger. Grunnen til at det ikke ble gjort i dette tilfellet var at vi da hadde ødelagt strømkabler og utstyr på lokomotivet for store verdier, sier Johnny Vatne.Ifølge NSB er sjansene for uhell mye mindre inne i tunneler enn i friluft, der tog kan kollidere med trær, biler, mennesker eller dyr.