KRISTIANSAND: — Jeg kjører denne strekningen hver dag, og irriterer meg grønn over kollektivfeltet. Her har vi betalt sure bompenger i flere år for å bedre fremkommeligheten, og så gjør vi fremkommeligheten verre ved å opprette kollektivfelt, sa Høyres Hans Otto Lund.- Befolkningen i byen har betalt bompenger i årevis for ny Varoddbro og ny firefelts vei, og da kan ikke bystyret bestemme at de som har betalt ikke skal få den varen de har betalt for, sa Odd Jørgensen i Fremskrittspartiet.- Det er bare tull å ha kollektivfelt fra bunnen av Narvigsbakken. Jeg bodde i Randesund i mange år, og var med på å betale for å få to kjørebaner i hver retning. Derfor føler jeg meg snytt når gevinsten av det jeg har vært med å betale for blir borte, sa Ole Ragnar Rypestøl i Arbeiderpartiet.Uten troverdighet

Inger Skeie Hansen (H) gav uttrykk for at kollektivfeltet er en sak som har satt sinnene i kok på begge sider - noe også debatten i bystyret bekreftet. Kjell Landmark i Miljøpartiet de Grønne benyttet anledningen til et kraftig angrep på privatbilismen.- Én milliard kroner skal det koste å gjennomhulle Baneheia for å få matpakkekjørerne fortere fram i rushtiden. Vi ønsker å redusere privatbilismen, sa Landmark, og argumenterte heftig for å opprettholde kollektivfeltet. Det gjorde også Alf Holmelid (SV).- Nå må vi løfte blikket litt. Kollkektivtrafikken i Kristiansand er inne i en kritisk fase. Staten bryter løfter og fylkeskommunen kutter tilbud. Men kritikken vår mot stat og fylke blir ikke troverdig om vi ikke opprettholder kollektivfeltet, som ikke koster oss noe som helst, sa Holmelid.- Desember ser ut til å bli en dårlig måned for kollektivtrafikken i Kristiansand med prisforhøyelser og reduksjon i rutetilbud. Det vil være et svært årlig signal om bystyret fjerner kollektivfeltet, sa Bjarne Ugland, Arbeiderpartiets gruppeleder.Hardt mot hardt

Men verken Ugland eller varaordfører Harald Sødal (KrF) klarte å holde sine grupper samlet under voteringen, og et flertall på 32-21 vedtok å avvikle kollektivfeltet. Det eneste som kan redde fortsatt kollektivfelt etter 1. februar, er at Samferdselsdepartementet omgjør beslutningen om ikke å tillate kameratkjøring og varetransport i feltet.- Dette er å sette hardt mot hardt, og jeg tror ikke vi kommer langt ved å provosere sentrale myndigheter, sa Harald Sødal i et siste forsøk på å få utbryterne i eget parti og i Ap til å stemme for en mer moderat linje enn det Høyre og Fremskrittspartiet stod sammen om.