KRISTIANSAND: — Vi håper å få togstopp i Marnardal med krengetoget Signatur vestover med avgang fra Kristiansand klokken 19.24. I det minste stopp for avstigning ved behov. Jeg skulle tro at NSB kunne få det til. For oss som jobber i byen, betyr det svært mye. Når siste toget med stopp i Marnardal går fra byen klokken 16.07, er det ingen fleksibilitet igjen for oss som jobber i byen, sier lederen i pendlerforeningen, Terje Høyland, som daglig tar toget fra Audnedal til jobben i VAE i Kristiansand.I går morges møtte pendlerne knyttet til Audnedal og Marnardal NSB-direktør Leif Øverland. Han er direktør for NSB Langdistanse på strekningene Oslo-Kristiansand og Kristiansand-Stavanger (gamle Sørlandsbanen). Også produktsjef Roald Stallemo møtte til morgenkaffe med pendlerforeningen.NSBs tilbakemelding på møtet var at de ikke kunne love kveldsstopp på Marnardal stasjon, til pendlernes skuffelse.Definitivt avslått

Etter å ha gått grundig gjennom hele ruteoppsettet i løpet av gårsdagen, ble det klart at det heller ikke er mulig å få til stopp ved behov i Marnardal.- Det vil rokke ved hele systemet og lar seg ikke gjennomføre. En årsak er at Signatur vil møte tre tog før Sira. Det sier seg selv at en forsinkelse vil forrykke avganger og fort skape forsinkelser. Det kan vi ikke, sier Roald Stallemo.NSB håper de slipper å foreta ruteendringer før sommeren 2001.Flere vil ta bil

— Jeg frykter at flere kommer til å gå over til bil når dette stoppet om kvelden forsvinner fra Marnardal stasjon fra 9. januar. Og da blir de vanskeligere å få tilbake igjen på toget om NSB skulle komme på andre tanker senere, understreket en annen av pendlerne, Erik Granvold som bor i Marnardal og jobber i kommunerevisjonen i Kristiansand.- Men vi skal kjempe videre og prøve å få Marnardal inn igjen som stopp, legger Terje Høyland til.Lover ikke stopp

NSB-direktøren ga uttrykk for at han fullt ut skjønte pendlernes problem. Men gjøre noe med det, kunne han ikke love på stående fot. Ei heller halmstrået - stopp for avstigning ved behov:- Vi er kommet så langt i planleggingen av det som skal iverksettes fra 9. januar at det tror jeg ikke er teknisk mulig. Toget som går fra Oslo til Kristiansand bruker åtte minutter på å få snudd på Kristiansand stasjon. Skulle vi også stoppe i Marnardal, taper vi flere minutter i forhold til det som er vår overordnede målsetting for Signatur - nemlig å konkurrere på tid med fly også mellom Kristiansand og Stavanger, understreket Leif Øverland.Mindre fleksibelt

Terje Høyland understreket med styrke at når siste tog fra byen med stopp i Marnardal går klokken 16.07, krever det mye strammere planlegging av arbeidsdagen og mindre fleksibilitet både i forhold til å skulle jobbe overtid og å gjøre andre ting i byen.- Da jeg flyttet fra Oslo til Audnedal for å jobbe i Kristiansand, var nettopp toget som kommunikasjonsmulighet avgjørende, sier Høyland.30 personer

Daglig reiser nærmere 30 mennesker fra Audnedal og østover med pendlertoget til Kristiansand.- Vi har merket en økning i passasjerantallet. Derfor er det synd at NSB kommer med et mindre fleksibelt tilbud, sier Terje Høyland.