MANDAL: — Mitt inntrykk er at syklistene, og til dels fotgjengerne også, er hakket verre i Mandal enn i de andre byene, sier Sørlandsrutas hovedtillitsvalgte Odd Arne Omgland til Fædrelandsvennen. Svinger rett ut

Omgland og bussjåførene mener det er strekningen fra Brokrysset og ut til rundkjøringen ved DnB som er den verste i hele byen. Her er det fortau, to kjørefelt, sykkelbane og strandpromenade helt inntil hverandre.Spesielt om ettermiddagen blir det et veldig forstyrrende og travelt trafikkbilde her. Syklistene gjør stort sett som de vil, og det er et alvorlig problem at de svinger rett ut foran bussene, sier Ougland. Det er bare få dager siden en eldre herre kom susende rett mot bussen da Ougland kjørte ut den enveiskjørte gata ved Rutebilstasjonen.- Jeg måtte bråbremse for å unngå et sammenstøt, sier Ougland. Lovløst for syklister

Han og kollegene lurer på hvor lenge det er siden politiet gav en syklist i Mandal bot. Ougland minner om at syklistene defineres som et kjøretøy, og derfor ikke har lov å svinge rett ut i fotgjengerfeltet uten å stige av sykkelen.Sjåførene snakker ofte om denne strekningen i Bryggegata, og frykter at noe alvorlig kan skje. Også langs Bankeveien kjører sjåførene med hjertet i halsen.- Selv om det er flotte gang- og sykkelveier på begge sidene av veien, sykler ungdommene både tre og fire i bredden i veibanen, sier Ougland. Han skjønner det til en viss grad, all den tid det kan være tungt å sykle på våt grus i stedet for asfalt. Derfor mener han det bør være en kommunal oppgave å legge forholdene bedre til rette.- Spesielt nå, som vi går mot mørke morgener med skoletrafikk, frykter vi at noe skal skje. Selv om sjåførene er drillet i å vise maksimal oppmerksomhet i trafikken, må vi også være ekstra forberedt på at enkelte syklister og fotgjengere ikke oppfører seg slik en bør kunne forvente, sier sjåførenes talsmann.