Kristiansand: — Dagens rullebane må flyttes 200 til 300 meter nordover for å innfri nye krav til større sikkerhetssoner i begge ender av flyplassen. I den forbindelse vil det være naturlig å benytte anledningen til å forlenge rullebanen med 150 meter, slik at den blir to kilometer lang, sier driftsjef Leif Sakariassen i Avinor avdeling Kristiansand lufthavn, Kjevik.Det anses som lite hensiktsmessig eller for komplisert å forlenge rullebanen i sørlig retning ut i Topdalsfjorden.Det er blant annet frykt for at terrorister skal kunne skyte ned fly som tar av eller kommer inn for landing, som gjør at internasjonale luftfartsmyndigheter pålegger større sikkerhetssone rundt flyplasser. Forskriftene har allerede trådt i kraft, men flyplassen i Kristiansand har fått dispensasjon og utsatt frist for å innfri kravene fram til 2007. Bilvei under rullebanen

Dersom dagens rullebane blir forskjøvet og/eller forlenget i nordlig retning, vil dagens bilvei inn til flyplassen måtte legges i tunnel under rullebanen. Det huset som står nærmest rullebanen er allerede innløst og eies av Avinor. Ytterligere to eller tre bolighus kan ved en forlengelse bli liggende for nær rullebanen.Dersom rullebanen forlenges fra dagens 1840 til 2000 meter, vil også større charterfly fullastet med drivstoff kunne ta av fra Kjevik. Dermed vil sørlendinger kunne få et bedre tilbud i charterturer uten mellomlandinger. Terrenget nordover er imidlertid også avgjørende for om det lar seg gjøre å forlenge rullebanen for å ta ned større eller tyngre fly.Det vil koste et sted mellom 50 og 100 millioner kroner å forskyve rullebanen, og enda mer dersom den skal forlenges. Nytt tårn

Avinor skal samtidig med planleggingen av ny rullebane utrede bygging av et helt nytt tårn ved Kristiansand lufthavn, Kjevik.Fra dagens tårn som er 20 meter høyt, har ikke flygeleder fritt utsyn over all flytrafikk på bakken. De ansatte i tårnet ønsker seg et nybygg som er 10 til 15 meter høyere enn det gamle.Dagens tårn drives allerede på dispensasjon fra flysikringsseksjonen i Luftfartstilsynet. Mangelfull sikt kan kompenseres med overvåkingskamera, men dette blir regnet som en mye dårligere løsning enn å bygge et høyere tårn.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no