Mandal: — Det vi kan risikere er at vogntog kjører gjennom Mandal uten bremser og på slitte dekk, sa Hans Stusvik (H) i bystyrekomitè II mandag.Stusvik viste til at trafikkstasjonen i Mandal er første kontrollsted for vogntog som kommer med ferja fra Danmark. Dersom stasjonen flyttes til Lyngdal eller Flekkefjord, frykter han at vogntogene i verste fall kan passere Kvinesheia før de blir kontrollert.Per Bratteberg (Frp) berømmet de ansatte ved trafikkstasjon i Mandal for å ha bygd opp en sterk kompetanse for trafikksikkerhet for tunge kjøretøy. Han synes det var sterkt beklagelig hvis kompetansen skulle pulveriseres og oppfordret lokalpolitikerne til å stå på for å beholde stasjonen.Morten Askildsen (KrF) beklaget at Mandal ble behandlet som en utkant der staten fjernet den ene arbeidsplassen etter den andre. Han pekte på at kommunen nettopp hadde mistet domstolen, konfliktrådet og fått færre arbeidsplasser ved politistasjonen på grunn av sentralisering.I første omgang vil jeg be ordføreren ta initiativ overfor vegvesenet for å beholde trafikkstasjonen. Det må arbeides på alle plan for å beholde virksomheten i Mandal, sa Askildsen.Bystyrekomitè II uttalte at den dårligere tilgjengeligheten og servicen overfor publikum ikke kan rettferdiggjøres med økonomiske besparelser gjennom en hardhent sentralisering. Det ble blant annet vist til at samtidig som vegvesenet kunne spare ti millioner, ville befolkningen i lokalmiljøet få ekstrakostnader på 11-12 millioner ved en flytting.Til tross for at staten har redusert både virksomheten og antall arbeidsplasser betydelig i Mandal de siste årene, har kommunen likevel hatt en positiv utvikling med betydelig vekst i folketallet.