— Det koster å være kar, men dette er verd pengene. Denne smale firefelts E 18 er et godt prosjekt, men koster en milliard kroner mer enn en tofelts. Vi går derfor inn med mer statlige midler. At vi har fått det på plass er en nasjonal gladsak, sier samferdselsminister Torild Skogsholm til Fædrelandsvennen. Regjeringen la i går ettermiddag fram proposisjonen om bygging av firefelts vei med midtdelere fra Rona til Grimstad. For få år siden gikk planskissene ut på en tofelts, eventuelt trefelts vei på denne strekningen. Men i går kom belønningen for et langvarig lokalt press.Skogsholm er svært glad for å ha fått regjeringen med på å legge ekstra penger i potten for å få en tryggest mulig vei.- Jeg er fryktelig glad fra dypet i min sjel for at vi har tatt denne ekstrarunden og har fått dette til, sier hun og fortsetter: - Noen prosjektet betyr ekstra mye for en også personlig. Dette er et av dem. Jeg har flere ganger kjørt E 18 mellom Grimstad og Kristiansand, både privat og på befaring. Hver gang har jeg tenkt at «jeg skjønner godt at folk ikke liker å kjøre her». Dette er en stor sak nasjonalt ut fra trafikksikkerhet, sier samferdselsministeren. Dette er prosjektet:

Dette er hovedelementene i E 18-prosjektet:38 kilometer firefelts E 18 fra Øygardsdalen i Grimstad til Rona i Kristiansand. Vegvesenet anslår at kjøretiden mellom Kristiansand og Grimstad reduseres fra 40 til 30 minutter.Strekningen Rona-Dyreparken i Kristiansand finansieres fullt ut av statlige midler. Dermed blir det firefelts vei fra Kristiansand sentrum til Grimstad. Hele prosjektet koster tre milliarder 2004-kroner. Staten betaler 55 prosent av gildet. Bilistene betaler 45 prosent i bompenger i Aust-Agder fram til 2021 (fra 2001). Byggingen starter etter planen tidlig i 2006 og skal være ferdig i 2009.Kjøreretningene blir atskilt for å hindre møteulykker. Vil få færre ulykker

— Fra 1999 har sju mennesker mistet livet på denne E 18-strekningen og 170 har blitt skadet. Med midtdeler vil ulykkene gå betydelig ned. Derfor er dette et nasjonalt trafikksikkerhetsprosjekt, og derfor er staten inne med en større andel statlig finansiering enn i andre prosjekter. Normalt finansieres minst 50 prosent med bompenger, her blir det 45 prosent. Til sammenligning den andre veien er Tønsberg-pakka finansiert med 95 prosent bompenger, sier Skogsholm.- Alle tall taler for at det blir mye trafikk på veien som ligger sentralt i Agderbyen. Ulykkestallene må vi ta på alvor, og det har vi gjort. Det er bare rett og rimelig at denne veistrekningen oppgraderes til en firefelts vei, sier Skogsholm. Ferdig om fem år

Når den nye E 18-strekningen står ferdig om fem år, vil 74 av de 100 kilometerne med E 18 gjennom Aust-Agder ha fullgod standard. - Agder har virkelig hengt etter, men nå tar vi et løft. Det var viktig for oss også å få på plass strekningen Dyreparken-Rona slik at ikke den blir hengende etter. Nå tas alt under ett, sier en meget fornøyd statsråd. Bompengeperioden forlenges med fem år til 2021 i forhold til de opprinnelige planene.