GRIMSTAD: Flere naboer i boligfeltet Moåsen på Fevik, fikk purringer fra strømleverandøren LOS. Problemet var at de aldri hadde fått noen regning å betale. Tekniske problemer, forklarer LOS.

-Samboeren min ble litt frustrert. Hun kunne ikke huske å ha mottatt noen regning. Hun så etter i permen og skjønte at det måtte være noe feil. Men det er jo ikke gøy. Vi betaler ikke purringen, men venter til vi har fått en ny spesifisert regning, sier LOS-kunde, Rolf Dømbe.

LOS har sendt ut purring med inkassovarsel til 800 kunder, uten at kundene har fått noen regning først.

LOS har en enkel forklaring på problemet.

-Regningene blir printet ut hos en leverandør i Stavanger. I dette tilfellet havarerte leveransen og regningene kom aldri frem til vår leverandør. Dermed var det 800 kunder som ikke fikk den første regningen, forklarer markedsdirektøren i LOS, Håkon Skavikmo.

Men systemet hos LOS registrerte ikke at regningene ikke var sendt ut, og etter hvert som tiden gikk ble regningene registrert som ubetalte.

-Etter 14 dager sendes det ut purringer. Det ble sendt ut til et par geografiske områder på Fevik og et område i Arendal, sier Skavikmo.

Alle kundene vil ifølge Skavikmo kontaktes per brev og kan enten velge å betale purringen uten at det påløper gebyrer eller renter, eller vente på ny utsendelse.

-Vi beklager selvfølgelig det inntrufne. Ingen kunder skal være skadelidende på grunn av dette, og det får ingen konsekvenser i forhold til gebyrer eller renter. Vi legger hos helt flate, sier Skavikmo.