LILLESAND: — En slik kanal vil gjøre det langt sikrere for småbåtfolket. I stedet for den beryktede overfarten over Kvåsefjorden, vil det bare bli en kort værutsatt strekning ved rundingen av Stangenes på vestsiden av fjorden.Dette sier en entusiastisk Karin Kvivik i Høvågs store felles «velforening». Styret har vært på befaring sammen med den mest berørte grunneieren, Harald Johannessen. Og det viser seg at mye av grunnen består av gravevennlig myr, et område som egner seg dårlig for beite eller oppdyrking.Nå har Høvåg miljø og utvikling søkt Lillesand kommune og Aust-Agder fylkeskommune om 15.000-20.000 til et forprosjekt. Da skal grunnforholdene kartlegges. I tillegg må en se på hvordan et slikt prosjekt kan gjennomføres. Nå håper foreningen at planene for en slik kanal kan bli tatt med i rulleringen av kommuneplanen.Eidjordkanalen er det foreslåtte navnet på den nye vannveien. Lengden er på rundt 350 meter. - Det skulle være lett å få vekk masser, de kan bare legges litt unna og slipper å bli fraktet vekk. På to steder må det skytes litt i fjell, forteller Karin Kvivik. Hvor mye en slik kanal kan komme på, har ikke foreningen noe overslag over. Den 200 meter lange Kassenkanalen, som var ferdig i 1995, kostet totalt 4,6 millioner. Dette inkluderte omlegging av en offentlig vei og en ny bro. Traseen for Eidjordkanalen krysser en privat vei pluss en gammel skogsvei. Så her må det ordnes med en eller to broer.Foreningen har en lang liste med argumenter for en kanal:Båtleden mellom Kvåsefjorden og Blikksund blir sikrere. Faktisk gir kanalen en tilnærmet sammenhengende innenskjærs småbåtled fra Dvergsnestangen i Kristiansand til Homborsund. Det blir betydelig lettere for båtfolket å komme til butikk og post. Nærbutikken på Indre Årsnes får større kundegrunnlag. Og ikke minst: Det blir bedre utskifting av vannet i fjordarmene. De siste årene har vannkvaliteten i Vålane blir radikalt forverret.- Kassenkanalen har hatt mye å si for vannkvaliteten i Isefjærfjorden. I området omkring der kanalen kom, kunne det være en fryktelig lukt tidligere. Nå er den helt borte, sier Karin Kvivik.På minussiden nevner foreningen at dagens veibro på fylkesvei 401 ved Indre Årsnes må heves om større og høyere båter skal komme gjennom den nye leden. Høvåg miljø og utvikling ser ikke på seg selv som noen byggherre. - Dette bør vel bli en kommunal oppgave, sier Kvivik. Som håper at det er mulig å få offentlige, statlige midler til et slikt formål.