KRISTIANSAND: — Jo takk, vi har nok å henge fingrene i, sier linjedirektør Reidar Fuglestad hos Color Line i Kristiansand.For første gang siden 1961 trafikkeres ikke linjen Oslo-Kiel av noe skip. 70.000 passasjerer får ikke reise som planlagt.Fuglestad vil gjerne hjelpe fortvilte kunder. Et problem er at danskefergene allerede er nesten fulle. Et annet er at omveien til Kristiansand blir i lengste laget for mange.- Vi er ikke førstevalg som alternativ, og får nok ikke den største trøkken. Men vi sjonglerer for å skaffe ytterligere plasser. Særlig kniper det med plass på bildekkene, og de fleste passasjerene mellom Oslo og Kiel har bil.Natt til mandag settes det opp en ekstratur med frakteskipet MS «Feederman». Den tar med seg trailere og busser uten passasjerer. Dermed blir det mer bilplass på de ordinære avgangene.- Vi planlegger også en ekstra nattavgang med Silvia Ana natt til onsdag, for å hjelpe dem som er rammet av innstilte Kiel-ferger.- Betyr ulykkene på Oslo-Kiel at det blir historisk rekord på strekningen Kristiansand-Hirtshals?- Det er for tidlig å si om vi setter rekord. Bookingene ser veldig bra ut, så jeg utelukker det ikke. Men det skjer i tilfelle uavhengig av de ekstra passasjerene vi nå får. De blir neppe så mange at det gjør særlig mer enn marginalt utslag på totaltallene, sier Reidar Fuglestad.Tirsdag regner Color Line med å få satt «Kronprins Harald» i rute igjen. Men først må ferjen repareres for skadene den fikk etter grunnstøtingen i Oslofjorden torsdag.Etter grunnstøtingen la «Kronprins Harald» til land i Moss. Da det ble klart at ferjen måtte repareres, fikk de 1.272 passasjerene beskjed om at de kunne få hjelp til å komme seg til Tyskland - enten med egen bil, eventuelt buss - via Danmark, eller de kunne få pengene tilbake for reisen.I går ettermiddag ble Color Lines andre Kiel-ferje «Prinsesse Ragnhild» slept mot Tyskland. Ferjen, som har ligget i Frihavnen i Gøteborg etter brannen om bord for drøyt en uke siden, skal repareres ved Bluhm & Voss-verftet i Hamburg. Color Line regner med å ha «Prinsesse Ragnhild» i rute igjen fra 1. september.-Vi forsøker å få med så mange som mulig med en av våre ferjer som trafikkerer Norge-Danmark. Vi refunderer selvfølgelig også billettprisen, hvis det er ønskelig, sier informasjonssjef i Color Line Levar Sand til NTB.Han vil ikke anslå hvor stort tap Color Line vil lide på grunn av ferjeproblemene. Han vil heller ikke spekulere i om først brannen, så grunnstøtingen, svekker tilliten til Color Lines ferjer.