MANDAL: — Jeg savner en sterk, felles skolepolitikk fra rådhuset. Nå er vi mye overlatt til oss selv, uten at kommunen lenger har en enhetlig skolepolitikk, sier rektor ved Ime skole, Trond Storaker.Det har gått vel ett år siden Nye Mandal - omorganiseringen av Mandal kommune - inntrådte. Skolekontoret og dens sjef ble borte, og i stedet ble skolene egne enheter med et langt større ansvar. De skal nå for eksempel ansette lærerne sine selv og selv ha styring på budsjett og regnskap.Fædrelandsvennen har ringt alle rektorer og spurt om deres erfaringer. Ingen ønsker seg tilbake til tidligere tider med skolesjef og skolekontor, men alle etterlyser en samlet skolepolitikk.- Det har oppstått et vakuum etter at skolekompetansen på rådhuset forsvant. Vi trenger en sterk faglig person som kan ta et samlet grep om skolepolitikken som alle skoler har samlet. Det kan dreie seg om felles prosjekt innen matematikk, skriving og lesing, slik vi ser andre kommuner klarer, sier Vassmyra-rektor Odd Leiren.Rektor på Blomdalen ungdomsskole, Øivind Støle, sier at omleggingen har medført mye mer arbeid hva angår budsjett og ansettelser.- Dermed har det skolefaglige blitt skadelidende. Vi har måttet bruke mye tid på skolering innen økonomi, samtidig som mange andre utfordringer på skolen, som plassmangel, tar tid, påpeker Støle.Tore Kleven på Frøysland skole savner den servicen som lå i et skolekontor. - Jeg savner noen å spille ball med, og å få rettledning i hverdagen.Han mener at kommunen trenger en skolefaglig person på rådhuset, helst en med rektorkompetanse.Rektorene møtes innimellom for å prøve å ivareta en samlet kurs for skolene, men det er så langt ikke blitt noe forpliktende ut av det samarbeidet.- Men vi lytter jo til hverandre, sier Ragnhild Kleven på Furulunden.Også hun savner en samlet politikk på hvor skolene i Mandal skal gå i fremtiden rent pedagogisk.Ime-rektor Trond Storaker føler at skolene sitter litt på hver sintue og har nok med å klare seg selv.- I alle fall kan det føles sliki forbindelse med utbyggingene. Da blir man jo veldig opptatt av hva som skjer på egen skole, påpeker Storaker.Han ønsker seg en skolefaglig person på rådhuset med reell innflytelse og makt over skolepolitikken som føres.Eva Fjelldal på Holum skole mener alt det nye har vært spennende, men også at det har ført til en svært travel hverdag som har gått ut over skoleutviklingen på skolen.- Bare det å ta i mot og behandle flere hundre lærersøknader som skolekontoret gjorde før, tar svært mye tid, påpeker hun.jarle.martinsen@fedrelandsvennen.no