KRISTIANSAND: — Dette skipet holdes tilbake, fordi det er et norskregistrert fartøy uten gyldige sertifikater, sier Svein Berntsen, stasjonssjef hos Sjøfartsinspektøren i Kristiansand. Etter å ha forlatt Ny-Hellesund lørdag natt ble skipet bordet syv mil ute i sjøen av Kystvakten. Da var Vijay Sharma og to slovenske jenter på vei mot India.- Dersom Vijay Sharma ønsker å komme videre med skipet sitt til India, må han enten få sertifisert skipet om igjen her i Norge, eller flagge det ut til eksempelvis Fiji-øyene, sier Berntsen. Hvis han velger å seile under norsk flagg må skipet gjennom omfattende kontroller før det utstedes nye sertifikater. Vil han flagge ut, må en representant fra Fiji komme og klassifisere og godkjenne skipet ved kai i Kristiansand. Seilingsforbudet er derimot så strengt, at hvis Sharma ønsker å reparere mer på skipet ved et verft i Kristiansand, må det slepes med godkjent taubåt over byfjorden.- Alt er ok nå, sier Sharma til Fædrelandsvennen etter å ha vært på Sjøfartsdirektoratets kontor. Han hevder på sin side at han skal flagge ut til Fiji, men at det ikke trenges noen omfattende kontroll av skipet.- Dette er en privat yacht, begrunner han, og hevder derfor at noen skipskontroll er helt unødvendig. Selv mener han at skipet er klart til å dra til India om en ukes tid. Men i mellomtiden har politiet beslaglagt dieselpumpa for å forhindre at Sharma stikker av med fartøyet. Planen er å bygge om skipet fra 1917 til cruisebåt med plass til 240 passasjerer. Dette skal gjøres i India, og deretter skal fartøyet seile mellom de 80 øyene på Fiji. Kan bli utvist

— Vijay Sharma har også fått varsel om at han kan bli utvist fra Norge, sier politietterforsker Rolf Ove Hammen ved utlendingsseksjonen i Agder politidistrikt. Sharma har ingen papirer eller pass som kreves for lovlig opphold, og kan dermed risikere å bli sendt ut av landet.- Foreløpig er det ikke besluttet, men politiet vil snarlig ta stilling til dette, sier Hammen. De to slovenske jentene på 23 og 25 år har passene i orden og lovlig oppholdstillatelse. Hvis Sharma sendes ut av landet, og ikke skipet får seilingstillatelse, vet ikke Hammen hva som vil skje med skipet. - Det blir opp til sjøfartsmyndighetene å avgjøre.