KRISTIANSAND: — Kommer det ei ferje som er dobbelt så stor som «Christian IV», har vi ikke nok kapasitet i dag, forklarer havneingeniør Svein-Inge Larsen i Kristiansand Havn.Color Lines ferjeplaner får ringvirkninger. Rederiet har signalisert fremtidig plassbehov for 2800 passasjerer og 1000 personbiler, mot dagens 1800 passasjerer og 600 biler. - Spennende

Tirsdag gir trolig havnestyret grønt lys for forprosjekt til følgende utbygging estimert til 191 millioner kroner:Lokk over dagens biloppstillingsplass, totalt 24.000 kvm. Pris: 107 millioner kroner. Havneterminal til 78 millioner kroner. 115 meter lang og 18 meter bred, totalt 6100 kvm boltreplass for passasjerene.Riving av «tuber» og andre tilpasninger i området: Seks millioner kroner.- Vi må ha et prosjekt klart så vi kan trekke det fram og få det raskt effektuert ved behov. Før eller siden vil fartøyene bli skiftet ut, forklarer Svein-Inge Larsen.Color Line har tidligere signalisert ny ferje fra 2006/07, men kontraheringen blir trolig noe utsatt.- Det har vært forskjellige alternativer, men hva vi ender opp på, vil jeg ikke kommentere ennå, sier linjedirektør Terje Marcussen til Fædrelandsvennen.Han har sett skissen over ny ferjehavn og er begeistret.- Vi synes den ser spennende ut, definitivt, og har tilkjennegitt at vi støtter et slikt opplegg, forteller Color Line-sjefen. - Et fyrtårn

Kristiansand Havn poengterer at perspektivskissen de har fått utarbeidet, er et foreløpig utkast.«{hellip}dersom et slikt anlegg skal utformes, må det bli et attraktivt anlegg både for de reisende, fergeselskaper og et «fyrtårn» som byen kan være stolt av,» heter det i saksfremstillingen til havnestyret.Den største investeringen blir nye biloppstillingsplasser på et lokk, som betyr parkering i to etasjer. - Vi kan selvfølgelig gå i dybden, men det blir en langt dyrere konstruksjon, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen, og legger til at en slik kostnad foreløpig ikke er beregnet.Ferjeterminalen blir trolig første etappe av Euroterminalen, det nye knutepunktet for buss, tog og ferje i Kristiansand. Denne vil bli reist samtidig med parkeringslokket.- Ny svær ferje vil også bety flere passasjerer til fots, og disse skal også håndteres, poengterer Larsen.Kristiansand Havn blir byggherre for den nye ferjehavna. Investeringene skal etter planen dekkes ved økte leieinntekter. Inntil videre skal den gamle KMV-dokka ikke røres, men spares til andre formål.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no