— Dette betyr at det tyske verftet har valgt samarbeidspartner i Norge for en komplett fregattbygging, sier Geir Gjervan som er rådgiver hos Blohm+Voss. Dette innebærer at andre norske tilbydere for komplett bygging, som Umoe, er ute av bildet for Blohm+Voss.Etter det opplegget som Blohm+Voss har presentert, så ønsker tyskerne å bygge den første norske fregatten i Hamburg, tre skal bygges ved Fosen i Rissa i Sør-Trøndelag, mens den siste bygges i Kiel.Avtalen som Blohm+Voss har inngått med Fosen mek. Verksted, har en økonomisk ramme på ca. 1,5 milliard, mens hele fregattkontrakten har en kostnad på 12 milliarder.Kværner Mandal er blant de norske verkstedbedrifter som er sterkt inne i bildet som leverandør av ulike komponenter og utstyr til de nye norske fregattene - uansett hvor og av hvem de måtte bli bygd.- Rent umiddelbart kan jeg ikke se at den tyske avtalen med Fosen i og for seg betyr noe, verken fra eller til for oss, adm. dir. Sigbjørn Ellingsen til Fædrelandsvennen. Han tar det for gitt at Kværner Mandal vil stille sterkt i konkurransen som leverandør av komponenter og utstyr til fregattene, uansett om det blir tyskerne eller spanjolene som til slutt får fregatt-oppdraget.- Det ville nesten være utrolig dersom det eneste verftet som bygger båter for sjøforsvaret, ikke blir med som leverandør til den største forsvarskontrakt Norge noen gang har inngått, sier Ellingsen. Ikke minst ettersom det også dreier seg om skip.Det vil ennå ta litt tid før det blir avgjort om det er Blohm+Voss eller spanske Bazan som får oppdraget. Det er bare de to igjen, etter at Nor-Eskort-gruppen falt av lasset for en måneds tid siden.Sjøforsvarets forsyningskommando (SFK) i Bergen har avsluttet første forhandlingsrunde med Bazan og skal fra 15. juni i møter med Blohm+Voss.- Vi skal være med i konkurransen om leveranser, uansett hvem som går jobben, sier Sigbjørn Ellingsen. ntb