Dette betyr en kostnad på kr. 7.060 og 6.000 pr innbygger i hhv. Aust og Vest Agder. Det viser beregninger som Gjensidige NOR har gjennomført basert på data fra Statens Vegvesen og Statistisk Sentralbyrå. Landsgjennomsnittet er kr. 6.050,— pr. innbygger. Det er bare Hedmark, Oppland og Telemark som har høyere trafikkskadekostnader pr. innbygger enn Aust Agder. Finnmark, Rogaland og Hordaland har landets laveste trafikkskadekostnader pr. innbygger.Av kostnadene er det samfunnskostnader knyttet til personskader som utgjør det meste. De materielle kostnadene står bare for kr. 353 mill kr tilsvarende 21 prosent av kostnadene. Av kostnader knyttet til produksjonstap roduksjonskosnader) utgjør tapt arbeidskraft fra skadede, uføre og døde om lag det samme som de materielle kostnadene, ca kr. 365 mill fordelt med kr. 206 mill i Vest Agder og kr. 159 mill. i Aust Agder. Det er kostnader knyttet til velferdstapet som teller mest. Velferdstapet

er en verdi på tapt livskvalitet eller velferd for skadede og pårørende som

trafikkulykkene påfører den enkelte. Dette er en type kostnad som er lite kjent, men det er faglig enighet om at den hører med i et kostnadsregnskap.

Disse kostnadene er beregnet til kr. 405 mill. i Vest Agder og kr. 312 mill. i Aust Agder. Dette tilsvarer en andel av samlede trafikksakdekostnader på 43%.En forholdsvis liten del av trafikkskadekostnadene i denne sammenhengen er

knyttet til den medisinske behandlingen av trafikkskadede på sykehus og i

primærhelsetjenesten . Den utgjør "bare" kr. 36 mill i Vest Agder og kr. 28

mill. I Aust Agder. Ressursbruk knyttet opp til politi, rettsvesen,

trygdevesen og forsikingsadministrasjon utgjorde kr. 158 mill., tilsvarende

9% i år 2000.Trafikkskadekostnader er svært omtfattende i våre fylker. I følge tallmateriale fra Gjensidige NOR og Statens Vegvesen er trafikkveksten frem til år 2005 estimert til å øke med 7,8% i begge fylkene. Det er kun Telemark som har forventet høyere trafikkvekst.Trafikkskadekostnader og forventet trafikkvekst i Agder fylkene bør avstedkomme en snarlig prioritering av midler knyttet til veiutbygging i Agder Fylkene. De årlige trafikkskadekostnadene vil snart passere 2 MRD.Ser man disse kostnadene i lys av dårlige og dyre kommunikasjonsløsninger

for næringslivet bør det bli et folkekrav at Sørlandet skal ha sin respektive andel av veimidlene i landet.