KRISTIANSAND: — Dette er en kjempegod dag. Nå har vi all grunn til å være veldige glade, sier Øystein Holvik, prosjektleder for Areal- og transportprosjektet i Kristiansands-regionen (ATP).I går kom meldingen om at Samferdselsdepartementet gir 15 såkalte belønningsmillioner til Kristiansands-området. Nye kollektivfelt og bussruter

Disse pengene skal gå til kollektivtiltak, og tildelingen betyr at det nå kan trykkes på startknappen for en rekke konkrete tiltak:Kollektivfelt i begge kjøreretninger fra Trekanten til Lumber i Vågsbygd. Dette kommer i forlengelsen av det påbegynte kollektivfeltet fra Hannevika til Trekanten.Kollektivfelt mellom de to rundkjøringene ved Trekanten.Frys av billettprisene på buss i Vest-Agder.Gangbro over Lumber-krysset.Bredere fortauer og bedre busstopp i Tollbodgata.15 «Bike and ride-anlegg» i Kristiansand. Dette er parkeringsplasser for sykler under tak, like ved busstopp.«Bike and ride-anlegg» skal også bygges i Birkeland sentrum, ved rutebilstasjonen i Lillesand og på Nodeland.Sykkelparkeringsanlegg ved rutebilstasjonen i Kristiansand hvor sykler kan låses inne.Et nytt anlegg ved Statoil-stasjonen ved E 18 i Lillesand, der biler og sykler kan parkeres tett inntil et nytt busstopp.Forsøksordningene med kveldsbuss hver halvtime til Randesund, Vennesla og Hellemyr kan videreføres.De 15 millionene alene rekker ikke til å fullfinansiere alle disse prosjektene. Men sammen med tidligere bevilgede midler fra staten, Aust- og Vest-Agder fylkeskommuner og kommunene i regionen, er det nå penger nok.- Uten disse nye millionene hadde ingen av prosjektene sett dagens lys, sier Holvik. Fjerner p-plasser

Men kollektiv-satsingen består ikke bare av gulrøtter. Pisken er at om lag hundre parkeringsplasser i Kristiansand sentrum skal fjernes. De fleste av disse forsvinner når Nybyen blir parkområde. I tillegg fjernes plasser fra Tordenskjoldsgate og Tollbodgata.- Dette er ikke populært, men helt nødvendig. Veksten i biltrafikken må ned. Prognosene spår et sammenbrudd i trafikken på Vesterveien og Vågsbygdveien om seks år hvis ikke noe skjer, sier Holvik.Samferdselsminister Skogsholm (V) er enig, og sier restriktive tiltak er nødvendige.- Men det viktigste er jo å skape så gode kollektivtilbud at folk setter bilen hjemme.- Hva er din vurdering av kollektivsatsingen i Kristiansands-regionen?- Den er rett og slett positiv og kjempespennende. Det har vært satset så målbevisst og langsiktig at de 15 belønningsmillionene i høyeste grad er fortjent.Skogsholm sier Kristiansands-området ligger helt i landstoppen når det gjelder kollektivtrafikktiltak. Uten bil

Hennes partifelle i Kristiansand bystyre, Dag Vige, sier satsingen også er viktig for alle som ikke har tilgang til bil.- Undersøkelser viser at dette er så mange som 30 prosent av befolkningen, deriblant mange eldre. Et bedre busstilbud har derfor en viktig sosial funksjon i tillegg til miljøgevinsten, sier han.Og fredag kan busstilbudet bli ytterligere forbedret på grunn av belønningsmillionene. For i tillegg til alle tiltakene som er nevnt ovenfor, skal ATP-utvalget da vurdere om det nå også er penger til å utvide busstilbudet til Voiebyen og Flekkerøy på kvelds- og helgebasis. Utvalget skal også diskutere en direkterute mellom Vågsbygd og Randesund og om lokalbussen mellom Hånes og Sørlandsparken skal utvides til også å gå om Søm.vidar.udjus@fedrelandsvennen.no