KRISTIANSAND : Det avsatte by— og eldreombudet retter sterk kritikk mot ordføreren. Syrstad langer også på tampen ut mot både rådmannen og lederen av byutviklingsstyret. Syrstad fikk frist til 20. juli med å fratre ombudsstillingen og avslutte uferdige saker. Han innvendte at det var umulig å avslutte arbeidet på en anstendig måte når det også er ferietid. Spesielt av hensyn til to klienter har han søkt ordføreren om utsettelse til 1. september. Nå er søknaden avslått, og Syrstad er sykmeldt igjen. Kombinert med ferie rekker han ikke tilbake på jobb til 20. juli. Han skal bare tilbake for å rydde kontoret. I stedet har Syrstad tatt ansvaret for klientene med seg hjem. - Funksjonen min er avsluttet. Men jeg prater med dem privat. De ringer meg hjemme, bekrefter han.- Det er et medmenneskelig minstemål. Men det er tydeligvis ikke viktig nok for ordføreren. Du behandler ikke mennesker på den måten, sier en rasende Bård Syrstad. Ordfører Bjørg Wallevik (H) har ferie, og var ikke mulig å få tak i i går. Varaordfører Harald Sødal (KrF) vet ikke nok om fristene til å kommentere saken. Lover for mye

Avtroppende «vaktbikkje» Syrstad glefser også mot Bernt Erik Olsen (KrF), leder av byutviklingsstyret. Olsen har fast kontortid med åpen publikumsdør en gang i uken. Han har tidligere fremført i bystyret at han har snakket med mange klienter som ikke er fornøyd med Syrstad. Nå svarer sistnevnte igjen med samme mynt: - Det er ingen enkeltperson i kommunen jeg har mottatt så mange klager på som Bernt Erik Olsen i forbindelse med arbeidet hans i Servicebutikken, sier Syrstad. Han mener Olsen har en tendens til å love folk for mye: - Han synes å gi den enkelte klient forhåpninger om at saken vil falle heldig ut, mens noe annet i en del tilfeller viser seg å bli resultatet når saken behandles i byutviklingsstyret. - Jeg skjønner at Syrstad nå legger an til kamp. Han har vel behov for det, repliserer Bernt Erik Olsen. - Jeg tar så gjerne et møte med ham når han måtte ønske det. Olsen er med på at noen sikkert er skuffet over forhåpninger som brast. - En annen ting er at det er nokså vanlig, både for politikere og administrasjon, at søkere eller klagere «overfortolker» det de får høre i den retning de ønsker, fremholder Bernt Erik Olsen. Burde holdt munn

Rådmann Erling Valvik i Kristiansand kommune slipper heller ikke unna bitende avskjedshilsen. Syrstad føler seg snytt av ham. «Jeg ønsker å få tak i ham for å diskutere et tilbud. Han er en kompetent person. Han har opparbeidet innsikt og erfaring,» sa Valvik til Fædrelandsvennen i juni. - Jeg oppfattet det slik at han nærmest stilte i løfte et jobbtilbud. Det viste seg at rådmannen ikke hadde noe som helst konkret å tilby. Det er helt hårreisende. I en slik betent situasjon burde Valvik holdt munn!- Jeg har ikke lovet ham jobb, avviser rådmann Erling Valvik. Han regnet møtet med Syrstad kun som en «sondering» for å vurdere fremtiden. inge.dalen@fedrelandsvennen.no