KRISTIANSAND: — Det som skjer noen er unektelig et paradoks. Dette skal være tidenes løft innen samferdsel, og så får Agder noen midtrekkverk, sier Trond Madsen, fungerende leder av NHO Agder.

Regjeringen foreslår å bevilge 17,8 milliarder til vei neste år, men det er lite av dette som går direkte til nye veiprosjekter i Agder. De viktigste prosjektene er midtrekkverk for 100 millioner, 40 millioner til riksvei ni og 15 millioner til en gangbru i Mandal (se egen oversikt).

Til sammen får Agder 260 millioner i direkte overføringer til veiprosjekter. Da er drift og vedlikehold ikke inkludert.

Grunnen til at det ikke settes i gang større prosjekter, er at Agder ikke er inne i Nasjonal transportplan (NTP) med mange nok prosjekter. Denne planen styrer hvor pengene skal.

— Nå får vi svaret på hva som skjer når vi ikke gjør jobben godt nok lokalt når denne planen lages, og vi får bekreftet hvor viktig det er at samle seg neste gang regjeringen skal legge fram Nasjonal transportplan, sier Madsen.

Brått og ventet

Leder i Stortingets transportkomite, Knut Arild Hareide (KrF), er enig i at Agder har fått mindre enn andre landsdeler.

— Det er skuffende at Sørlandet ikke blir prioritert mer. Det er nok av gode prosjekter som er viktige å komme i gang med i landsdelen, så jeg forstår frustrasjonen, sier Hareide.

Han oppgir samme grunn som NHO: Sørlandet har ikke gode nok prosjekter i Nasjonal transportplan.

— Sørlandet kommer svært dårlig ut av Nasjonal transportplan. Når regjeringen overoppfyller den planen, så rammer det Sørlandet, sier Hareide.

Under årets Arendalskonferanse, utfordret han regjeringen på å prioritere Sørlandet når de legger fram Nasjonal transportplan for 2014-2023. — Hvis Sørlandet ikke er med der, er det bare å håpe på ny regjering, sier Hareide.

Viktig år

Agder har kjempet for store prosjekter som firefelts Mandal - Søgne, ny Varoddbro og en rekke tiltak rundt Kristiansand.

Ifølge regionveisjef Kjell Inge Davik, er det fra 2014 landsdelen kan gjøre seg håp om å få noe av dette. Vel å merke hvis landsdelen klarer å få sine prosjekter inn i Nasjonal transportplan.

— At vi ikke får mer riksvei i 2013, er ikke overraskede. Vi har jo ikke prosjekter som er klare til å begynne på i dag, sier Davik.

Dårlige levekår

Da finansminister Sigbjørn Johnsen fortalte om regjeringens satsing på samferdsel, fulgte Lindesnesordfører Janne Fardal Kristoffersen (H) fremleggelsen fra stortingssalen. Hun møtte som vara for Peter Gitmark.

Kristoffersen mener landsdelen ikke har råd å vente lenger på bedre vei.

— Hvis du legger et kart som viser levekårene i landsdelen over et kart som viser stamveiene, er det påfallende. Den dårlige infrastrukturen faller sammen med de kommunene som har levekårsutfordringer.

Kristoffersen mener en grunn til det, er at lavt utdannede får for lang reisetid hvis de skulle få jobb utenfor kommunen.

— Hvis du bor i Lindesnes og får jobb i Sørlandsparken, tar det for lang tid å pendle på dagens vei. Skal du være en god bokommune, er god vei den viktigste satsingen.

- Vegvesenet mener det ikke finnes prosjekter å gå i gang med?

— Regjeringen kunne ha lagt inn penger til Fardal - Livold på E 39. Der er det bare å stikke spaden i jorda. I tillegg kunne de lagt inn penger til å planlegge nye prosjekter.

Statlige midler til veiprosjekter i Agder 2013
Sluttfinansiering E 39 Fardal - Osestad15
Midtrettverk Fidjetoppen - Breimyrveien19
Midtrekkverk Rosseland - Storenes bru35
Gangbru over E 39 ved Ime14,5
Avslutning av OPS Grimstad - Kristiansand36
Midtrekkverk Temse - Bie - Frivold24
Diverse midtrekkverksprosjekt i Aust-Agder8,3
Statlige midler og forskuddsmidler Krokå - Langeid40
Ombygging av kryss, Dåsnes i Evje og Hornnes7
Erosjonssikring Lyngdal13
Justering av kryss, Hannevik27
Kollektivtiltak Brennåsen - Rosseland9,1
Andre til tak12,6
Til sammen260,5
Alle tall i millioner
Kilde: Statens vegvesen