VED ODDERNES: Denne fotomontasjen viser hvordan den nye gang- og sykkelveien er tenkt delt opp når den blir ferdig. Rekkverket på bildet er satt opp midlertidig.  Foto: Trond B. Heitmann

KRISTIANSAND: — Det eksisterende sykkelveinettet utbedres nå punktvis, på de dårligste og farligste stedene, på strekningen fra Vollevannet til Lumber. Dette er en av strekningene hvor det er mest sykkeltrafikk, opplyser Christen Egeland, rådgiver ved by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

— Det er viktig å legge til rette for sykkel fremfor privatbilisme, påpeker han.

Siktutbedring og støyskjerming er noen av tiltakene som nå skal gjennomføres.

20 kilometer

Han snakker om den såkalte sykkel-ekspressveien, som Fædrelandsvennen tidligere har omtalt som "sykkelmotorveien". Sykkel-ekspressveien er 20 kilometer lang og strekker seg fra Kjosbukta i Vågsbygd til Sørlandsparken. Innen 2013 skal det brukes 30 millioner kroner på punktvise utbedringer på strekningen.

Videre skal det fram til 2020 brukes ytterliggere 50 millioner kroner til større utbedringer av nettet.

Maler gul midtstripe

Denne uka ble en strekning ved Oddernes kirke asfaltert. Dette er et av punktene som nå utbedres, slik at totalbredden på veien blir 5,5 meter. Gangveien skilles fra sykkelveien ved at gangveien blir forhøyd.

— Kravet er at gangveien skal være to meter bred, mens sykkelveien skal være 3,5 meter. Sykkelveien får to felt og gul midtstripe, etter veivesenets normer, forteller Egeland. Målet er at hele sykkelveien skal få den samme standarden.

Høy fart

Rådgiveren sier at noe av hensikten med sykkel-ekspressveien er at syklistene skal kunne holde høy fart.

— Målet er at syklistene skal kunne holde en snittfart på minst 25 kilometer i timen. Nettopp derfor er det viktig at fotgjengerne skilles fra syklistene. Samtidig bør det være færrest mulig krysningspunkter med biltrafikk. Det er også et poeng at det ikke blir altfor mange bratte strekninger, forteller Egeland.

Sykkel-ekspressveien skal finansieres via belønningsmidler og den kommende bypakka.