VENNESLA : Alf Martin Woie, som har meglet mellom partene i konflikten, kan tirsdag kveld fortelle at en ny driftsavtale og organisering av museumsbanen snart er i boks.

— Vi legger opp til at en ny avtale blir signert på Grovane stasjon 24. oktober, etterfulgt av en pressekonferanse, sier Woie til Fædrelandsvennen.

Den tidligere rådmannen i Birkenes kommune ble i sommer hyret inn av stifterne - Vennesla kommune, Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune - for å mekle mellom partene.

Langvarig strid

Forholdet mellom Stiftelsen Setesdalsbanen (eier), Vest-Agdermuseet (driver) og Setesdalsbanens Venneforening (togkompetanse og frivillige), har i mange år vært preget av strid og uenigheter om ansvaret for driften.

Og i år stod museumsbanen, som er den nest største turistattraksjonen på Sørlandet, bom stille.

Men nå har Woie klart å få til en ny avtale som ser ut til å redde driften for 2013 og årene fremover.

Nytt driftsstyre

Ifølge Woie vil det bli opprettet et nytt driftsstyre, der en daglig leder vil bli ansatt i Vest-Agdermuseet (VAM). Det vil også være én representant fra VAM og to fra venneforeningen i dette styret.

— Hovedpoenget er at VAM anerkjenner venneforeningen som en likestilt part. Begge partene har gjort en god jobb med å komme til enighet, for konfliktnivået har vært høyt. Men begge parter ble enige om å legge fortiden bak seg, og vise kompromissvilje, sier Woie.

— Avtalen er ikke formelt ferdig, men den vil bli behandlet av styret i VAM og mest sannsynlig legges fram for signering 24. oktober, sier han.

Medlemmene i venneforeningen, som sitter på kompetansen til å drive damplokomotivet på daglig basis, vil fortsette å jobbe som frivillige.

Stiftelsen Setesdalsbanen og VAM vil også signere en ny avtale den 24. oktober, der driftkonsesjonen overføres til VAM.

Løsning

Lederen av venneforeningen, Anne Bergit Jørgensen, er glad for at konflikten nå får sin løsning.

— Vi kalte inn til et møte på mandag etter at vi fikk utkastet fra Woie, hvor vi gikk igjennom utkastet og sluttet oss til det. Her heter det at venneforeningen skal få langt mer selvstyre og autonomi over jernbanen og driften, sier hun.

Venneforeningen må imidlertid vente på at VAM skal godkjenne utkastet på sitt styremøte den 24. oktober.

— Jeg håper inderlig at VAM kjenner sin besøkelsestid nå, slik at vi får dette i orden, sier hun.

Det viktigste for venneforeningen er at de får styre den daglige driften av Setesdalsbanen, selv om Vest-Agdeer museet fortsetter å stå med driftsansvar.

— Nå vet vi at vi får en stabil drift. Vi har kontroll på det sikkerhetsmessige og det jernbanefaglige, sier Jørgensen.

- Ingenting kontroversielt

Styreleder i VAM, Tor Jørgen Tjørhom, sier til Fædrelandsvennen at styret mest sannsynlig vil godkjenne utkastet fra Woie.

— Styret ble orientert om avtalen i dag, og intensjonene i avtalen er godt ivaretatt. Vi vil lage et endelig utkast for signering, og tydeliggjøre noen formuleringer. Men det er ingenting kontroversielt her. Vi vil legge fram endelig utkast til signering den 24. oktober, sier han.

— Vi er veldig avhengig av venneforeningen, og den jernbanekompetansen som ligger hos dem, mens det økonomiske og juridiske ansvaret ligger hos oss. Det er vi fornøyde med, sier han.