Ifølge dommen hadde Kristiansand plikt til å legge til rette for at Fjord Line skulle få seile mellom Hirtshals – Kristiansand sommeren 2009. Lagmannsretten avviser kontant at havna kunne nekte seiling av hensyn til egen forretningsdrift. Tvert imot hadde de et samfunnsansvar som en kommunal aktør.

— Havnen er en sentral del av landets infrastruktur og havnevirksomheten bidrar til å realisere viktige samfunnsmessige oppgaver, står det i dommen.

Her slås det fast at havna brøt havne- og farvannsloven da de nektet Fjord Line å seile.

Urimelig krav

Kristiansand havn krevde at hvis Fjord Line skulle få bruke havna sommeren 2009, måtte de også seile hele året. Havnestyret stilte seg bak kravet og høsten 2008 fattet de vedtaket som førte til milliontap for Fjord Line.

— Havnestyrets beslutninger fremstår (…) som meget inngripende overfor Fjord Line, står det i dommen fra Agder lagmannsrett.

Her får Kristiansand havn krass kritikk for å ha utøvet sin myndighet i strid med havneloven og i strid med god forvaltningsskikk.

— Kristiansand kommune ved Kristiansand havn har satt til side sentrale bestemmelser innenfor havnens kjernevirksomhet og myndighetsområde, står det i dommen.

Millionbeløp

Fjord Line mener de har tapt flere ti-talls millioner på Kristiansand havns krav om helårsseiling og godstransport. Hvor mye havna må betale i erstatning, vil trolig bli behandlet i en egen rettssak.

Det eneste økonomiske kravet lagmannsretten har tatt stilling til, er saksomkostningene. Her krevde Fjord Line 4,8 millioner fra Kristiansand havn. Lagmannsretten mener dette er for høyt, og har kommet til at havna skal betale Fjord Line 3,5 millioner.