KRISTIANSAND: Det viser en tilfredshetsundersøkelse TNS Gallup har gjort for Npe i fjor høst, som ble offentliggjort i dag. Undersøkelsen ble gjort både blant dem som fikk medhold og de som fikk avslag på krav om erstatning etter pasientskade. I fjor mottok Npe over 4300 saker og betalte ut nesten 820 millioner kroner i erstatning til pasienter eller pårørende.

Bare en av tre som klager, får medhold. Undersøkelsen viser naturlig nok at de som har fått avslag er mer kritiske enn de som har fått medhold.

De som har fått medhold i saken sin har et bedre inntrykk, men også i denne gruppen finnes det mange kritiske brukere. Tre av fire pasienter kan beskrives som direkte kritikere av virksomheten.

Npe skriver selv i en pressemelding på sine hjemmesider at virksomhetens største utfordringer i all hovedsak kan knyttes til inntrykket brukerne har av virksomhetens holdninger og hvordan saksbehandlingen foregår.

De mest kritiske har inntrykk av at Npe ikke har pasienten i fokus, at mange har en opplevelse av at man ikke blir hørt (manglende hensyn til argumenter og innspill), at saksbehandlingen ikke oppfattes som effektiv, og at begrunnelsen for utfallet i sakene oppfattes som uforståelig.

Pasientene har også dårlig tillit til saksbehandler, evnen til å forstå pasientens sak og evnen til å fremstå som løsningsorientert.

Blant dem som har fått medhold kan bare en av fire beskrives som forsvarere av Npe.

Ledelsen i Npe har bestemt seg for å satse på tre områder for å bøte på situasjonen: 1. Kortere saksbehandlingstid 2. God informasjon og 3. Informasjon på nett

Informasjonen er omarbeidet med tanke på å gi pasientene et realistisk bilde av hva som skal til for å få erstatning etter en behandlingsskade, og hvilke forhold som ikke gir rett til erstatning.