KRISTIANSAND: I løpet av åtte sommeruker betjenes politibåtene i Kristiansand og Arendal. Patruljebåten har få alvorlige oppdrag, men er i kontakt med mange båtfolk.

– Det er påbudt å ha tilgjengelige flytemidler til alle om bord, sier Fiane.

LES OGSÅ: — Bør være ute nesten hele tiden

LES OGSÅ: 278 sjekket av politibåten

Vil ha redningsvesten på

Politiet vil helst at folk ikke bare har med seg flytemidler i båten.

– Vi oppfordrer alle til å ha vesten på, sier Kenneth Borø i politiet. Flytemidler er én av fire ting politiet har spesielt fokus på når de er til sjøs. De to siste ukene er det skrevet ut ni forenklede forlegg for mangle flytemidler. Atferd, minstealder og promille er de andre områdene som politiet prioriterer spesielt.

Etter at båtførerbeviset ble påbudt for båtførere født etter 1. januar 1980 som kjører båter som er over åtte meter lange eller har over 25 hestekrefter, så har politiet fått seg en positiv overraskelse.

– Vi er imponert, sier Fiane. Flere unge enn ventet, særlig ungdom i 20-årsalderen, mener politiet har vært flinke til å ta båtførerbeviset.

Mange tas med promille

Tall fra Agder politidistrikt viser at landsdelens politibåter har tatt åtte promillekjørere i løpet av de to ukene politibåtene har vært i drift.

– Folk klarer ikke å skille på promille mellom båt og bil. Båt og promille hører ikke sammen. Vi tok seks promillekjørere sist uke og det er for mye, sa koordinator for politiets båttjeneste, Ove Austenaa, mandag til fvn.no.

Mannskapet på politibåten skulle gjerne sett at grensen på 0,8 var lavere.

– Det hadde ikke vært meg imot, sier Fiane. Utstyret for å sjekke promille til sjøs er likt utstyret som brukes på bilførere. For å få en korrekt promille blir mistenkte båtførere tatt med til politistasjonen eller legevakta for å avlegge nøyaktig prøve.

Fiskebrygga viktig sted

Gravane og Fiskebrygga er viktige steder for politiet.

– Området ved Fiskebrygga er særdeles viktig for oss. Mange kjører til og fra byen med båt. En del har vært på vorspiel på hytter eller har hatt vorspiel om bord på båten, og kjører båt inn til Fiskebrygga. Når de skal hjem, gjerne ved 01.30-tiden, så lar de ikke båten ligge igjen. Derfor er det et viktig sted å være, sier Borø.

– Det samme gjelder også Høllen og Lillesand. Egentlig gjelder det alle puber med brygge, fortsetter politimannen.

Familiebåter og transportbåter

Politiet mener at de fleste båter kan deles inn i to kategorier; familiebåter og transportbåter.

– Vi føler at det er to typer båtbrukere. Den ene kategorien er transportbåter, den andre kategorien er de som bruker båten til å feriere. Den andre typen båtbrukere setter seg inn i båten, har sikkerhetsutstyr i orden og dette er i utgangspunktet ikke de båtbrukerne vi frykter, sier Fiane.

Den andre kategorien mener politiet kan være farligere.

– Noen tenker at båten skal gå så fort som mulig, kombinert med rus eller at man ikke vet hvordan lanterner brukes så kan det være farlig. Når vi stopper dem sier de ”vi er jo bare på sjøen”, sier Fiane.

– Prøver å være sosiale

De to politimennene har solid erfaring i politietaten. Fiane jobber til daglig i forebyggende seksjon ved Kristiansand og politistasjon. Borø jobber til daglig i Utrykningspolitiet og kjører politibåt for sjette år.

– Vi prøver å være sosiale når vi er ute. Vi hilser med hendene og båtfolk vinker til oss. En del vil også fortelle hvordan ting er på sjøen, men tiden strekker ikke til. Det hender at vi ser båter hvor alle barna har vest på og da gir vi ros, sier Borø.