KRISTIANSAND: På området der Shell har drevet tankanlegg i 50 år, står nå en ny driver klar til å overta.

Det kan ta tid. Først må det nemlig tas stilling til om det skal legges en tursti mellom oljetankene, skal man tro sakspapirene.

— Overordnet avklaring

Teknisk direktør vil ha en ny reguleringsplan av området. "Det kan ta et år," sier han til fvn.no.

I tillegg ønsker Fylkeskommunen nå at alle planer om tankanlegg i fremtiden skal på bordet før Odderøya-depotet kommer i drift igjen:

"Vi anbefaler at planarbeidet stilles i bero inntil vi har fått en mer overordnet avklaring på hvilke tankanlegg som eventuelt skal opprettholdes."

Dette skriver Plan og Miljø-avdelingen i et brev 5. september. Det er stilet til konsulentfirmaet Asplan Viak, som håndterer oppstarten og søknadene på vegne av den nye driveren av Shell-anlegget på Odderøya.

"Vurderer kyststi"

Fylkeskommunen advarer i brevet mot en oppstart uten at det er foretatt en grundig konsekvensutredning, og at de i så fall vil reise innsigelser, skulle ikke rådene tas til følge.

Dernest pekes det også i brevet på at man ønsker en vurdering i henhold til bygging i 100-metersbeltet langs sjøen.

Men det er ikke alt, i brevet står det også følgende:

"Vi er videre opptatt av at grønnstrukturen ivaretas, og at en vurderer en kyststi ut mot fyret innarbeidet i planen."

FORTVILER: Havnedirektør Stein E. Haartveit kan ikke tilby drivstoff til kundene sine, og er bekymret for konsekvensene det kan få for Kristiansand som havneby i fremtiden. FOTO: ARKIV Foto: Jon Anders Skau

— Kan ikke vente i årevis

— Vi sendte byggesøknad før sommeren, sier daglig leder Geir Solemdal i Moldegaard Maritime Logistics AS.

Men byggesøknaden er altså satt på vent, og Moldegaard og Kristiansand havn er bedt om å starte arbeid med ny reguleringsplan for området først.

Det har så langt tatt fylkeskommunen tre måneder å svare på selve oppstartmeldingen.

- Vi kan ikke vente i årevis på en konsekvensutredning, sier en lettere oppgitt havnedirektør, Stein E. Haartveit, til fvn.no.

I mellomtiden står Kristiansand uten drivstofftilbud til skipstrafikken.

Det mangler også forsyning til Kjevik, i dag kjøres det tankbiler fra Rogaland for å fylle fly på Sørlandet. Tankbiler fra Oslo kjøres for å fylle danskeferja.

— Det det søkes om her er noen enkle tanker på et sted hvor det allerede er tanker, sier Haartveit.

Fvn.no følger saken.