KRISTIANSAND: Tirsdag ettermiddag ringte bøssebæreren på døra til Eli Vera Dyreng i Freyasdalsveien på Lund i Kristiansand.

— Han samlet inn penger til ofrene etter Utøya. Og det skulle jeg gjerne støttet. Men bøssa var en vanlig blå plastboks med gaffatape rundt. Og oppsynet til mannen innga ikke akkurat tillit, forteller Dyreng.

Da han i tillegg lovet høyt og hellig at pengene skulle sendes til regjeringen, var ikke Dyreng i tvil, selv om hun fikk se et identifikasjonskort.

— Det er ikke noe greit når folk prøver å sko seg på en slik fryktelig tragedie, sier Dyreng som gjerne vil advare andre mot falske bøssebærere.

— For det er sikkert mange som vil støtte ofrene etter Utøya med alt de har, sier Dyreng.

Politiets operasjonssentral sier til fvn.no at de ikke har mottatt meldinger om falske bøssebærere. De har heller ikke mottatt melding om at det pågår noen innsamlingsaksjoner.

Forbrukerombudet advarer

Pengene kan gjerne sitte løst når det gjelder gode formål. Men ikke alle formål er like gode. Forbrukerombudet ber nå publikum være oppmerksomme på hvem de gir penger til.

– De fleste humanitære organisasjoner og andre som driver med innsamling gjør et seriøst og viktig arbeid. Det finnes likevel enkelte useriøse aktører som søker å dra nytte av giverglede, og det er viktig at du som forbruker har et bevisst forhold til hvem du gir penger til, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Hun påpeker at det ikke er noen offentlig kontroll av dem som driver innsamlinger i Norge i dag.

– Du bør både sjekke om det finnes opplysninger om hvor mye av de innsamlede midlene som skal gå til det gode formålet, og generelt om det er grunn til å tro at den som samler inn pengene er en seriøs aktør, sier hun.

Publikum kan undersøke om den som samler inn penger er registrert i Innsamlingsregisteret eller Brønnøysundregistrene.

Videre om det finnes lett tilgjengelig kontaktinformasjon til organisasjonen og om det er mulig å komme i kontakt med den.

Ombudet foreslår også at det er lurt å sjekke om det er positive eller negative opplysninger eller omtaler av organisasjonen på internett.

– Vi oppfordrer generelt forbrukerne til selv å ta kontakt med organisasjoner eller formål de ønsker å gi penger til, og ikke gi til de som ringer først eller roper høyest. På denne måten er en sikker på at mest mulig av bidraget går til formålet en ønsker å støtte, sier forbrukerombud Gry Nergård.