Hva synes du om reklamen? Stem i avstemningen til høyre og si din mening under artikkelen!

KRISTIANSAND: I seks måneder vil de fem bussene fra Nettbuss kjøre rundt med den nokså uvanlige reklameplakaten. Det felleskristne nettverket Ungdom Sammen for Byen har fått fem unge mennesker til å fortelle om sin tro i reklamen.

— Vi har en tro vi mener er positiv og som vi mener flere bør få høre om. Vi vil nå ut til de vi ikke vanligvis når ut til, og da er reklame et godt virkemiddel for å kunne presentere Gud slik vi har opplevd ham, sier Susanne Aanensen som leder Ungdom Sammen for Byen (USB).

Nettverket er en del av den felleskristne satsingen Sammen for Byen som ledere fra en rekke av byens menigheter er med i. De har nylig opprettet nettstedet nyfrelst.no og markedsfører dette både gjennom bussreklame og reklame på Facebook.

Blandet mottagelse

Ungdom Sammen for Byen har et nettverk av frivillige mellom 15 og 30 år som har klart å samle inn i underkant av 120.000 kroner til bussreklame. Nå blir reklamen diskutert både på organisasjonens nettsider, ute blant busspassasjerene og blant andre som har lagt merke til reklamen.

— Det er absolutt en stor gjeng som er veldig positive til dette, men det er også noen som ikke er så positive og som sier ifra. Et gjennomgående tema er at de mener dette er en privatsak som ikke skal være ute i det offentlige rom.

- Noen synes kanskje en slik reklame er invaderende?

— Vi er glade for alle tilbakemeldinger vi får om reklamen. Men vi mener vi har rett til å fortelle om vår tro. Det er et positivt og oppløftende budskap og vi har valgt en nøktern form når vi gjør det, sier Aanensen.

Hun mener det i mange sammenhenger blir formidlet ting om den kristne tro som kristne reagerer på.

— Vi må jo også tåle budskap vi ikke liker. Mange fremstiller Gud på en måte som vi synes er uheldig. Da må vi kunne komme ut med det vi tror på, sier Aanensen.

Motreaksjon

Også i andre byer har kristne spredt sin tro gjennom bussreklame. I England førte det til at human-etikere kom med en egen reklame.

Markedssjef i Nettbuss Sør, Øyvind Hansen, har ikke fått noen slike henvendelser til nå.

— Dere er faktisk de første som ringer oss om dette. Men vi er selvsagt glade for at reklamene blir lagt merke til. Det viser bare at bussreklame er effektivt, sier Øyvind Hansen.

- Så dere er ikke redde for at human-etikere skal slutte å ta bussen?

— Nei, vi har hatt reklame for politiske partier også, men jeg tror ikke de som stemmer andre partier slutter å ta bussen av den grunn, sier Hansen.

Eksponert

Reklamekampanjen på bussene kommer til å holde på fram til februar. Reklamene på Facebook er det ikke satt noen tidsramme på.

- Blir mennesker kristne som følge av arbeidet deres?

— Vi får selvsagt en del henvendelser, men vi er ingen menighet. Jobben med å ta imot mennesker som vil bli kristne, ligger hos menighetene.

De fem som er avbildet har alle en tilknytning til distriktet og har delt sine historier både på det nye nettstedet og i reklamen.

— Dette er mennesker som er utadvendte og som synes det er greit å være med. Vi har hatt oppfølgingssamtaler med dem, og erfaringene deres er nesten udelt positive. De har hatt samtaler med noen som er blitt provosert, men det er veldig få.

- Det tar jo veldig mye plass

Bussreklamen vekker engasjement, i hvert fall hos de som har fått den med seg.

— Jeg synes det er greit at folk forteller om sin religion. Jeg er selv en kristen, men jeg synes ikke religion skal ta så mye plass i det offentlige rom. Du skal ikke bli bombardert av slik informasjon på offentlige transportmidler, sier Ole Thomas Lindbø (20).

"Jeg merket en ekstrem kjærlighet" står det bakpå bussen han skal ta. I tillegg til nyfrelst.no.

- Er det noe bedre med reklame for Rema 1000?

— Folk bruker å reagere annerledes på religion. Og det kan jo være at noen har dårlige erfaringer med kristendommen. Da skal de ikke få dette trykket opp i ansiktet, sier Lindbø før han hopper på bussen.

bussreklame 7.jpg Foto: Torstein en

Ut fra Kvadraturen-bussen som stanser like bra, kommer Tom Andre Johannessen (25) og datteren Nathalie Bjørkløw.— Jeg har faktisk aldri lagt merke til den reklamen. Jeg synes folk må få reklamere for hva de vil, og det er ikke det mest ekstreme jeg har sett. Men jeg kommer nok ikke til å gå inn på nettsiden deres, sier han.

I Vestre Strandgate sitter Tor Andre Stokke (17) og venter på bussen. Han har fått med seg reklamen.

— Jeg er ikke så veldig kristen, og synes det blir litt overdrevet, mener han.