Kommenter saken under.

ARENDAL/OSLO: Mandag ettermiddag ble det avholdt møte mellom Statens vegvesen, ”Bedre stamvei på Sørlandet” og Agderbenken. På møtet ble det lagt frem tall fra Nasjonal Transportplan.

Blant annet kom det frem at Statens vegvesen har fått bevilget 78 millioner kroner for å planlegge veiene i Aust— og Vest-Agder de neste fire årene.

— Det er behov for betydelig mer penger enn dette. Dette er faretruende prioriteringer fra regjeringens side. Vi har en lav veistandard i vår landsdel. E 18 og E 39 må snarest bygges ut til firefeltsvei. Derfor trengs det penger til å planlegge disse prosjektene, sier stortingsrepresentant Peter S. Gitmark (Høyre) til Fædrelandsvennen.

Den gjenstående planleggingen av veien mellom Arendal og Tvedestrand har en kostnad på 25 millioner kroner. Nå frykter Gitmark at disse pengene i verste fall blir tatt fra potten på 78 millioner kroner.

— En tredjedel av pengene avsatt til veiplanlegging vil forsvinne bare på denne strekningen. Dermed vil det bygges enda mindre vei, og ting vil at enda lengre tid på Agder, sier han.

- Dette er faretruende prioriteringer fra regjeringens side, sier Peter S. Gitmark om bevilgningene til veiplanlegging i Agder. Foto: Scanpix

— Vil drøfte saken med regjeringen.

Etter møtet i Arendal skal det ha vært politisk enighet på tvers av partiene om at Agder trenger mer penger til veiplanlegging.

— Hva gjør Agderbenken nå?- Jeg håper at de rødgrønne tar kontatkt med sine kollegaer i regjeringen, slik at regjeringen gir mer penger til veiplanlegging i Agder, sier Gitmark.

Stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) sier at hun vil drøfte denne saken med medlemmer i regjeringen.

— Jeg synes det er viktig å bringe inn at prosjekter ikke kan stoppe opp på grunn av mangel på penger til planlegging. Den videre fremdriften mellom Arendal og Grimstad står nå i fare, og det er god samfunnsøkonomi å bevilge penger til dette, sier hun.

Stortingsrepresentant Kari henriksen (Ap) sier at hun vil ta opp saken om midler til veiplanlegging med medlemmer av regjeringen.

Henriksen sier at hun også vil ta opp utfordringer som Veivesenet har med å omprioritere øremerkede midler.— Nasjonal transportplan kan være nokså rigid; det er ikke lett å bytte mellom postene. Det kan ikke være forbudt å finne smarte løsninger, understreker hun.

- En nasjonal propp.

Stortingsrepresentant Freddy de Ruiter (Ap), som er medlem av Transportkomiteen, sier at det trengs en nasjonal diskusjon om midler til planlegging av veier er prioritert riktig.

— Dette med planleggingsmidler er ikke bare et problem på Sørlandet, det er også en nasjonal propp. Vi trenger en debatt her, sier Ruiter.