OSLO/KRISTIANSAND: Fristen går ut ved midnatt natt til torsdag, og onsdag kveld jobbet partene intenst for å få til en løsning.

Forbundene til blant annet bussjåførene har varslet plassfratredelser flere steder i landet hvis meklingen i transportsektoren ikke kommer i havn natt til torsdag. Store busselskaper, som Norgesbuss, Nettbuss og Veolia, er blant de som vil bli rammet av streiken.

Nettbuss Sør rammes imidlertid ikke av førsteuttaket. Det gjør heller ikke Bussen Trafikkselskap.

— Bussen trafikkselskap er ikke blant de første som blir tatt ut ved en eventuell streik, opplyser Steinar Moberg Bjorøy i Bussen til fvn.no.

Følgende bedrifter blir tatt ut i en eventuell streik:

  • Nobina Norge AS i Nordhordland, Sunnhordland, Vestfold og Østfold

  • Veolia Transport Sør i Stavanger og Østerhus

  • Norgesbuss i Drøbak, Rosenholm og Ulven

  • HOB Gods i Orkanger og Aure

  • Nettbuss Drammen og Nettbuss Travel Drammen

  • Torpo Bilruter

  • Skjåk Bilruter

  • Gran Taralrud i Hedmark, Oppland, Hordaland, Osloregionen, Rogaland, Vestfold og Telemark

  • Hans Ivar Slåttøy Transport

  • Ragn Sells i Sandefjord, Oslo, Elverum og Lier

Rundt 2.000 ansatte i transportsektoren vil bli tatt ut i streik fra torsdag hvis meklingen ikke kommer i havn.

Vil trappe opp

I første omgang kommer Yrkestrafikkforbundet til å ta ut rundt 800 medlemmer. Trolig kommer streiken til å bli utvidet etter en snau ukes tid hvis situasjonen er fastlåst. Også Transportarbeiderforbundet akter å ta ut drøyt 700 medlemmer i første omgang.

– Vi har i dette uttaket tatt ut bedrifter vi mener har fortjent å være med i første streikerunde, sier forbundsleder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet.

LO Stat har varslet plassfratredelse for 356 sjåfører i Nettbuss, mens YS Spekter vil ta ut 250 medlemmer som jobber for Nettbuss og Borg Buss. Øystein Gudbrands, som leder LO Stats forhandlingsdelegasjon, tror det blir tøffe runder i innspurten.

– Når vi har havnet hos meklingsmannen så er jo det fordi partene står langt fra hverandre. Men uansett er målet å finne en løsning. Skjer ikke det, er våre medlemmer uansett klar til å ta kampen for det som er rettferdige krav, sier han.

Lønn og arbeidstid

Også avfallshåndtering og godstransport vil bli berørt hvis streiken blir et faktum. Totalt kan rundt 10.000 ansatte innen hele transport- og miljøsektoren bli tatt ut i streik.

I transportsektoren er det først og fremst lønn som står øverst på kravlista. De krever også reguleringsordninger som sørger for at lønnsutviklingen i sektoren holder tritt med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, samt enkelte arbeidstidsreguleringer. Økende bruk av såkalt delskift innebærer at stadig flere bussjåfører blir av arbeidsgiverne pålagt ubetalt opphold i arbeidet midt på dagen, mellom de travleste tidene før og etter arbeids- og skoletid.

Normalt forhandler sektorene hver for seg, men i år har både arbeidsgivere og arbeidstakere valgt et felles løp fordi utfordringene stort sett er de samme. Også Jernbaneforbundet og Fagforbundet er parter meklingen.