KRISTIANSAND: — Det virker som om parkeringsselskapet kun tenker på å skaffe seg inntekter og ikke ønsker å legge til rette for mer bruk av elbil. Kristiansand er ikke spesielt flink til å legge til rette for elbiler. Dette vil gjøre situasjonen enda verre, sier Bente Jansen som har kjørt elbil de siste sju årene.

Leder i Kristiansand Parkeringsselskap, Raymond Solaas, sa mandag at han ønsket at elbiler skulle betale parkeringsavgift i Kristiansand.

Kommunene taper opptil to millioner i året på at elbilene ikke betaler. I tillegg mener Solaas at elbilene tar plassen fra andre bilister, siden de står gratis på attraktive plasser hele dagen.

Presser på

Kommunen har i dag ikke lov til å ta betalt når elbiler skal parkere, men nå prøver bransjeforeningen Norpark å få Samferdselsdepartementet til å forandre reglene.

De mener at det grenser til å være grunnlovsstridig når også private selskaper må la elbiler parkere gratis på enkelte av sine områder.

— Vi ser på det som en slags ekspropriasjon av privat grunn, så det kan være i strid med grunnloven, sier generalsekretær Egil Østvik.

De mener at også offentlige parkeringsselskaper skal få ta betaling fra elbiler.

— Intensjonen med offentlige parkeringsregler er jo nettopp at det skal regulere parkeringen. Så dette ødelegger intensjonen bak offentlig parkering, sier Østvik.

Investering

Flere eiere av elbil i Kristiansand reagerer på forslaget om betaling. Det samme gjør interesseorganisasjonen Elbilforeningen.

Generalsekretær Snorre Sletvold synes det ville være underlig hvis Kristiansand som første by skulle innføre parkering for elbiler.

— Oslo har flere tusen elbiler som får stå gratis på gateplan. De velger å se på dette som en samfunnsinvestering. Det er kostnaden for å bidra til et bedre miljø. Så lenge man ikke klager i Oslo, er det ingen grunn til å klage i Kristiansand, sier Sletvold.

Han viser til at gratis parkering, tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet og gratis passering i bommene er de viktigste grunnene til at folk skaffer seg elbil.

Heller ikke Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), synes forslaget er bra.

— Det ville være et svært dårlig signal hvis kommunene nå begynner å trekke inn incentiver for å skaffe seg elbil, sier Børre Skiaker, generalsekretær i KNA.

Til 2017

I klimaforliket ble Stortinget enige om at fordelene ved å bruke elbil skal fortsette så lenge som mulig. Regjeringen har signalisert at de skal fortsette fram til 2017. Men samtidig åpner de for at kommunene skal få innføre egne, lokale reguleringer.

Det er det Norpark mener kommunene nå skal få gjøre.

— I prinsippet gjelder forliket klimaforliket, men det finnes unntak og man må ta høyde for at samfunnet skal fungere. Hvis bussene ikke kommer fram og parkeringen ikke fungerer, må man ha unntaksregler for det, sier Østvik.

Risikerer bompenger på sikt

Snorre Sletvold i Elbilforeningen tror elbiler på sikt kan få egne bomsatser og oppleve begrensinger i kollektivfeltet.

— Det kan være at man utvikler egne parkeringssatser for el-biler og egne satser i bommene, sier Snorre Sletvold .

Kristiansand får ny bompakke fra 2015, men det er lite sannsynlig at det blir noen forandringer for elbiler så tidlig. De kjører i dag gratis gjennom bommen og kan bruke kollektivfeltet.

— Regjeringen har varslet at det kan bli nasjonale endringer fra 2017 på elbiler. Da er det fornuftig å avvente hva som måtte komme der. Det gjelder både parkering og bompenger, sier Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand.

— Hva synes du om forslaget om parkeringsavgift?

— Det har jeg ikke tenkt godt nok gjennom. Så lenge vi har en nasjonal ordning, får vi rette oss etter den.