Living, Bohus, Skeidar, Anton Sport og G-Sport blir trukket frem som verstinger av Forbrukerombudet når det gjelder villedende markedsføring, ifølge Aftenposten.

I slutten av november skrev Aftenposten om kjøkkenkjeden Tilbords. Kjeden har annonsert tilbud på de samme varene åtte av ni måneder det siste året, stikk i strid med loven om salgsmarkedsføring.

Etter at Aftenposten skrev om saken, innrømmet de feilene og lovet bot og bedring fra nyttår.

Bedt om opprydning siden 2005

Men denne kjeden er ikke den eneste som driver med villedende markedsføring, skal vi tro Forbrukerombudet. Living, Bohus, Skeidar, Anton Sport og G-sport blir alle nevnt som verstinger.

Felles for dem er at de bruker lang tid på å endre praksis, til tross for henvendelser fra Forbrukerombudet.

— Etter en opprydning i bransjene, ser vi i noen tilfeller at det kan gå tre-fire år, og så må vi ta fatt igjen. Dette har skjedd i møbelbransjen, sier fagdirektør Jo Gjedrem ved Forbrukerombudet.

Mange runder

Aftenposten har fått tilgang til Forbrukerombudets vedtak om tvangsmulkt til møbelkjeden Living fra oktober i år.

Brevet tar for seg hvordan Forbrukerombudet i flere runder fra 2005 har henvendt seg til kjeden for å få dem til å rydde opp i praksisen sin.

- Living er et eksempel på at vi jobber kontinuerlig for å informere og lære opp kjedene. Det hører med til historien at vi tidligere har fattet vedtak mot Bohus og Skeidar, sier Gjedrem og legger til:

- Her har vi strukket oss veldig langt for å oppnå en frivillig ordning.

Ser klar forbedring

Forbrukerombudet vil følge møbelkjedens førjul- og januarsalg nøye. Først hvis Living bryter markedsføringsloven på nytt, kan det utløse en tvangsmulkt på én million kroner.

- Har det skjedd at noen har fått bot for villedende markedsføring?

— Ja, det har skjedd, men det er langt tilbake i tid, og det var ingen av disse kjedene, sier Gjedrem.

Living, Skeidar, Bohus, Anton Sport og G-Sport har fått et vedtak mot seg. Samtidig er de kommet med skriftlige bekreftelser på at de skal slutte med den villedende markedsføringen.

— Vi skal også huske at vi har svært mange saker der vi får ryddet opp underveis. I de aller fleste sakene ser vi en klar forbedring etter forbudsvedtaket, sier fagdirektøren.

Han sier de har god erfaring med å se på en bransje av gangen, i stedet for å gå på en aktør.

- Det er en tøff konkurranse i disse bransjene, mange kjemper med ryggen mot veggen. Da ser de at salgsmarkedsføring virker og da er det fristende å legge seg på grensen, eller over, sier Gjedrem.

Svak sanksjonsmulighet

Etter en bransjeopprydning går det i noen tilfeller bare tre-fire år før de må ta en ny runde med kjedene.

— Det er det vi mener nå har skjedd med møbelbransjen. Dette er et tålmodighetsarbeid. Det tar tid og er tilbakevendende problemer, sier han.

- Er dere da tøffe nok med dem som bryter lovverket gjentagende ganger?

- Hvis du spør hvilket som helst av de store selskapene i sports- eller møbelbransjen vil nok svaret fra dem være at vi er altfor tøffe med deres selskap og altfor unnvikende mot konkurrentene, sier Gjedrem.

Han trekker frem at de har fattet flere vedtak de siste årene, og følger disse tett opp.

— Samtidig har vi klare rettslige rammer vi må forholde oss til. Det følger blant annet av loven at vi skal søke å oppnå frivillig ordning. Sanksjoner som forbudsvedtak er kun mulig når det er helt klart at selskapene ikke vil innrette seg. Hvis dette først er tilfelle, nøler vi ikke med å bruke sanksjoner, men det kan kreve en del arbeid å komme dit, sier Gjedrem.