MANDAL/OSLO: I rapporten kommer det frem at årsaken til skaden skal ha skyldes et skråpanel som ikke var dimensjonert mot slamminglaster.

"Havarikommisjonen betrakter årsaksforholdene rundt denne ulykken som et resultat av en uheldig konstruksjonsløsning foran våtdekket med skråpanel med stor vinkel" , står det i rapporten.

— Hensiktsmessig å endre konstruksjon

" Denne konstruksjonen vil derfor dra på seg store krefter, og det vil være mest hensiktsmessig å endre denne konstruksjonsløsningen for dermed å redusere slammingbelastningen. Generelt kan det sies at slanke skroglinjer i endeskipene kombinert med lav våtdekk-høyde, vil kunne øke sannsynligheten for våtdekkslamming . Skadene videre inn og opp i fartøyet understøtter denne antagelsen. Det er ikke funnet tegn til kontakt med objekter flytende i sjøen. Selve bunnpanelene under våtdekket er antatt å ha blitt flekket av ved at sjøen har fått tak i disse, og revet dem løs fra bjelkene. Dette er en følgeskade av bølgeslaget nevnt ovenfor. Materialer og byggekvalitet er ikke funnet å ha hatt en direkte innvikning på årsaken til skadene. Varierende kvalitet av sammenføyninger i våtdekket kan derimot ha bidratt til at skadeomfanget ble større" står det i rapporten.Det er Det Norske Veritas har gjort undersøkelsen av årsakene til skade på MS Sollifjell. Arbeidet er fokusert på selve skaden og forholdene rundt denne. Det er også gjort noen vurderinger av materiale, fabrikasjonsmetode og fabrikasjon.

Bygd i Mandal

Hurtigbåten Sollifjell er et passasjerfartøy bygget i karbonmateriale. Fartøyet er et nytt konsept selv om undervannsskrog er en kjent og velprøvd konstruksjon.

Den ble levert fra nybyggingsverftet til operatøren Veolia 22. mars 2010. To dager senere fikk Sollifjell omfattende skrogskader i forpartiet da det var på vei fra nybyggingsverftet i Mandal til ruteområdet i Troms fylke.

Fartstillatelsen som hadde blitt gitt ved overlevering fra verftet ble etter ulykken trukket tilbake av Sjøfartsdirektoratet da fartøyet ikke lenger var å betrakte som sjødyktig.

Sollifjell hadde fått fartstillatelse til forseiling fra Mandal til Tromsø i fartsområde liten kystfart. Bemanningen skulle bestå av fører, overstyrmann og maskinsjef, men maksimum 4 personer om bord.

Da havariet skjedde vest for Bud på Romsdalskysten hadde Sollifjell et mannskap på fire om bord. Fartøyet skulle settes i trafikk i hurtigbåtruta mellom Harstad og Tromsø.

Fremmer ikke sikkerhetstilrådninger

Undersøkelsen har hatt på prosessen som har foregått fra anbudsinnbydelse, kontraktsinngåelse, byggeprosess, relevante forhold under testing, overlevering og operative aspekt Statens havarikommisjon for transport knyttet til forseilingen, samt de rammevilkår knyttet til regulering og bygge-oppfølging mot ferdigstillelse av hurtigbåten.

Havarikommisjonen fremmer ingen sikkerhetstilrådninger i rapporten, men vil allikevel påpeke at det er avdekket flere områder med forbedringspotensiale, og konkluderer med at det er grunnlag for å anbefale at aktørene enkeltvis og i fellesskap gjennomgår sine rutiner for å sikre at de ulike prosessene ivaretas.