AGDER: — Det er for å være føre var med tanke på et miljøproblem, sier Alf Holmelid, medlem i Næringskomiteen til Fædrelandsvennen, og fortsetter:

— Antall fritidsbåter er nå der tallet på biler var for et par år siden, og materialet båtene er laget av er vanskelig å bli kvitt.

Mye forurensing

Det finnes i dag 1 million fritidsbåter i Norge, og hvert år kjøpes 35.000 nye. Disse inneholder blant annet miljøgifter, som er til fare for miljøet dersom disse båtene for eksempel brennes. I følge Holmelid er det både

Alf Holmelid (SV). Foto: Arkiv

et estetisk problem forurensing knyttet til fritidsbåter som ikke lenger er i bruk.

— Vi må sette i gang prosessen før det er for sent, sier han.

Forhandlinger i gang

Beslutningen om å finne en løsning på miljøproblemet knyttet til fritidsbåtene er tatt av Miljøverndepartementet, som allerede er i gang med samtaler med blant annet båtprodusenter.

— At man enten skal kunne gjøre med båten sånn som man i dag kan med bilen, eller at man skal kunne levere båten inn som man kan med hvitevarer, er de to metodene som er mest sannsynlige å benytte seg av, forteller Holmelid.

— I følge miljøvernministeren er prosessen til nå positiv, sier han.

Neste sesong

Miljøverndepartementet håper at tiltakene er på plass på sentrale plasser innen neste sesong.

— Sørlandet vil jo da sannsynligvis være en av disse plassene, avslutter Alf Holmelid.