TURISTSJEF: Turistsjef i Farsund, Ann Helen Erichsen, jobber for å gjøre Farsund mer attraktiv som reisemål. Hun mener små kommuner trenger en person med god lokalkunnskap og med ansvar for utvikling av lokale reiselivsprodukter for å kunne hevde seg som turistmål i landsdelen. Her avbildet i gjestehavna, som to år på rad er kåret til Norges beste. Foto: Torbj rn Witz e

— Vi har mer enn nok å gjøre! Uten tvil, det er en kjempespennende og hektisk jobb. Jeg opplever det som et veldig riktig valg i Farsund å ha egen turistsjef, sier Ann Helen Erichsen.

Hun har vært turistsjef i Farsund i to år. I 2010 skulle kommunen gjøre et valg: Skulle de lene seg til det nyopprettede, regionale samarbeidet Lister Reiseliv, eller også ha en egen turistsjef?

— Mange la ned lokalt, men vi gjorde det motsatte og opprettet en 100 prosent stilling. Her tenkte vi at om Farsund skal være gode opp mot regionsamarbeidet og landsdelssamarbeidet i Visit Sørlandet, så måtte vi styrke det lokale, sier Erichsen.

Best lokalt

Farsund har 9500 innbyggere, men om sommeren raser det inn med hyttegjester, tyske fisketurister og russiske overnattingsgjester. Gjestehavnen er kåret til landets beste to år på rad.

— Det er en kjempehard konkurranse, og jeg tror Farsund har et kjempepotensial som vi ikke på langt nær har tatt ut. Det har i mange år ruslet og gått, og det har vært ganske bra besøk. Men utviklingsarbeidet med nye produkter blir viktigere og viktigere, og det jobber man med året rundt, sier Erichsen.Turistkontoret i Farsund har åpent hele året og har sin høysesong fra 1. mai til 1. oktober. Men den viktigste jobben er å utvikle reiselivsprodukter som er særegne for Farsund. Turistsjefen mener kjennskap til alle de lokale reiselivsaktørene og bedriftene er en nødvendig styrke.

— Da må man tenke: Er det Kristiansand som gjør den jobben best for oss? Eller gjør vi det best lokalt?

Lyngdal

Også Sirdal, Lyngdal, Bykle, Grimstad, Arendal og Risør har egne turistsjefer.

I Lyngdal er stillingen et samarbeid mellom næringslivet og kommunen gjennom selskapet Vekst i Lyngdal. Men i motsetning til i Lillesand, er det både en næringssjef og en turistsjef i vekstselskapet.

— Turisme og reiseliv er veldig viktig i Lyngdal. Kommunen satser veldig på reiseliv, og for vår del tror jeg det er viktig å være aktive, sier reiselivssjef Anne Grete Løland.

Lyngdal nærmer seg 8000 innbyggere. Om sommeren vokser tallet til 25.000–30.000 på det meste. Lyngdal har rundt 2000 hytteeiere og er populær blant tyske turister. I tillegg har kommunen mange campingplasser, overnattingssteder, fotballarrangementet Lyngdal Cup og badelandet Sørlandsbadet.

Turistinformasjonen er åpen året rundt.

— Jeg mener helt oppriktig at det er viktig med en lokal turistsjef. Jeg mangler ikke noe å gjøre, for å si det sånn. Samtidig er det viktig å ha den overbygningen som gjør at en når ut. Jeg jobber lokalt og har ingen mulighet til å nå ut med lille Lyngdal, så det er viktig å innordne seg i et hierarki, sier Løland.

Små

Både Farsund og Lyngdal er medlemmer av Lister Reiseliv. Lillesand har medlemskap i Visit Kristiansand.

Løland og Erichsen mener det regionale samarbeidet er svært viktig for de små kommunene.

— Lillesand blir jo også veldig liten opp mot resten av verden hvis man ikke har noen storebrødre som kan spille hverandre gode.