— Man kan godt si at jeg har snudd i saken. Jeg stiller meg lojalt bak vedtaket som er gjort i KrF om å opprettholde forbudet mot rituell slakting uten bedøvelse, sier Ropstad til Fædrelandsvennen.

Ropstad har i flere leserinnlegg i Fædrelandsvennen argumentert iherdig for å tillate såkalt kosher-slakting av dyr i Norge. I henhold til jødisk tradisjon kan ikke jøder spise kjøtt som er slaktet på konvensjonell måte.

Egen forskrift

Storingsrepresentanten har ønsket en forskrift som gir jøder i Norge unntak fra loven. Hans syn i saken har vakt harme. Flere hevder at kosher-slakting er barbarisk og uetisk.

— Jøder er en liten gruppe i Norge, og de har ytret et stekt ønske om å slakte kjøttet på kosher-vis som de mener er human. Da har jeg tenkt at en forskrift, som åpner for å la dem gjøre dette i svært begrenset omfang, kunne være mulighet, sier Ropstad.

KrFeren har henvist til den jødiske veterinæren Temple Grandin fra USA når han har argumentert for kosher-slakting.

— Hun er ekspert på dyreslakting og har gjort omfattende studier som viser at kosher-slakting er human så lenge slaktingen utføres på rett måte, sier Ropstad til Fædrelandsvennen.

I Norge foregår slakting ved at dyret bedøves før avlivning. Det skjer gjerne ved bruk av elektrisk strøm, gass eller boltepistol. Deretter avlives dyret ved avkutting av store blodårer.

- Medfører lidelse

Ifølge jødedommen skal dyret avlives ved at strupen kuttes over slik at kroppen tappes for blod. Slaktingen skal skje uten noen form for bedøvelse. Mange mener metoden er inhuman.

President i Den norske veterinærforening, Marie Modal, uttalte til Bondebladet i januar: "Vi må også tørre å være tydelige. Det å skjære halsen av et dyr som ikke er bedøvet medfører lidelse. Det er vitenskaplig dokumentert."

— Hvorfor har du snudd i saken?

— I dag importerer jøder kjøtt fra utlandet for å få dekket sitt behov for kosher-kjøtt. Så lenge det ikke er noe problem for dem å få tak i slikt kjøtt, så er ikke forbudet så problematisk. Kommer man derimot i en situasjon hvor man også vil nekte import av kosher-kjøtt, slik at jøder ikke kan bo i Norge, så vil nok debatten bli mer aktuell, sier Ropstad.

- Barbarisk og uetisk

Forbudet mot slakting uten bedøvelse ble innført i 1929. I 2009 ble forbudet satt på prøve da nye EU-regler ville tvinge Norge til å tillate kosher- og halal-slakting. Kravet ble begrunnet med jøder og muslimers religiøse følelser.

LIDELSE: Slater Jens Eide i Lillesand utfører såkalt halal-slakt med tilhørende bønnelesning, men han ville aldri tillatt slakt uten bedøvelse. - Barbarisk, mener Eide. Foto: Kristin Ellefsen

Debatten kom opp igjen i fjor høst da Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) la fram en rapport hvor Norge fikk refs for forbudet mot kosher-slakt. Organisasjonen uttrykte bekymring over nordmenns syn på Israel og jøder med henblikk på forbudet. Kjell Ingolf Ropstad mente OSSE-rapporten var et argument for å fjerne kravet om bedøvelse.Slakter Jens Eide i Lillesand er glad for at Ropstad har snudd i saken. Han driver med halal-slakting, men sier det eneste som skiller denne slaktingen fra tradisjonell avlivning er at det leses opp en muslimsk bønn.

— Hadde kravet til bedøvelse blitt opphevet, så hadde jeg sluttet tvert med halal-slakting. De kan mene hva de vil, men min oppfatning er at slakting uten bedøvelse er barbarisk og uetisk. Jeg ville aldri utsette et dyr for slik lidelse, sier Eide til Fædrelandsvennen.