LYNGDAL: – I kroner og ører er NTP en historisk opptrapping av investeringene i samferdselssektoren. På Sørlandet får vi glede oss over at både E 18 og E 39 er nevnt blant de sju veistrekningene som regjeringen ønsker å satse spesielt på i den kommende tiårsperioden, sier Johan Mjaaland.

Han advarte likevel mot at det blir kamp om for eksempel storbymilliardene, og at Oslo og de største byene nok vil stikke av med det meste av midlene. Statens vegvesen er imidlertid i full gang med å forberede ny bompengesøknad, som også er en forutsetning for å utløse statlige storbymidler.

– Regjeringen forventer at trafikkveksten skal tas unna ved økt satsing på kollektivtransport og gang og sykkelveier. Det kan bli en utfordring å leve opp til, tror Johan Mjaaland.

Ikke fornøyd

Vidar Kleppe (Dem) mener Sørlandet bare har fått smuler i NTP, og lurer på hvor fornøyd Johan Mjaaland egentlig er.

Til det svarer avdelingsdirektøren i Statens vegvesen at han gjerne skulle sett at E 39-strekningen Livold — Fardal i Lindesnes med bro over Tarvannet hadde kommet før.

Ellers er flere av fylkestingsrepresentantene frustrert over at det i NTP ikke er satt av penger til ny E 39 mellom Songdalen og Søgne.

Ikke på skinner

– Dette er et dødsscenario for Sørlandsbanen. Det står ikke stort annet i NTP enn at det bør kjøres mer gods på Sørlandsbanen og at det derfor må bygges flere kryssingsspor. Mens Ringeriksbanen får 1,5 milliarder kroner, er ikke en sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen nevnt med ett ord. Det er også utrolig deprimerende at all satsingen på intercitytog kommer i og rundt hovedstaden, sier Thore Westermoen.

Thor Jørgen Tjørhom (Sp) som mandag hadde møte med statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet, har fått løfter om at departementet skal be NSB om å utarbeide en kalkyle for hva det ville ha kostet å sette opp togavganger for hver andre time på Sørlandsbanen. Det vakte stor skuffelse på Sørlandet og i Telemark at departementet prioriterte sovevogner framfor flere ordinære avganger på Sørlandsbanen.

Dårlige fylkesveier

Heller ikke da fylkestinget skulle behandle en rapport om forfall på fylkesveinettet sto jubelen i taket. Beregningene viser at det vil koste 2,5 milliarder kroner å oppgradere fylkesveiene i Vest-Agder, og det har fylkeskommunen ingen muligheter til å klare uten store statlige overføringer.

Helge Sandåker mener det vil bli en durabelig dragkamp mellom alle vedlikeholdsprosjektene i Vest-Agder. De 15 kommunene har meldt inn behov for vedlikehold og oppgradering av fylkeskommunale veier for til sammen 3,5 milliarder kroner. Det er også en stor utfordring at så mye som 21 prosent av fylkesveiene i Vest-Agder ikke er asfalterte. Andelen grusveier for alle landets fylkesveier er bare 11 prosent.

Vidar Kleppe foreslo at fylkeskommunen skulle vedta en forpliktende handlingsplan med konkrete tidsfrister for veivedlikeholdet, men forslaget om å utrede dette nærmere falt mot Demokratenes ene stemme.