Datteren til Julius, Yr, ble født i fjor. Hun er en del av den nye tv-serien. Foto: Novemberfilm / TV 2
Dyrepasserne har premiere fredag. Foto: Novemberfilm / TV 2
Dyrepasserne har premiere fredag. Foto: Novemberfilm / TV 2
En tur inn i piryatanken er blant innholdet i årets sesong. Foto: Novemberfilm / TV 2
Dyrepasserne har premiere fredag. Foto: Novemberfilm / TV 2

KRISTIANSAND: — Det er jo ikke bare "Dyrepasserne" på TV 2, men også "Kaptein Sabeltann" hver søndag på NRK Super. Norske barnefamilier er blant de største gjesteformene til Sørlandet og Dyreparken er blant de mest kjente merkenavnene i Norge. Å få eksponering på tv er uvurderlig eksponering for hele Sørlandet, mener daglig leder i Visit Sørlandet, Heidi Sørvig, til fvn.no.

Se flere bilder i bildegalleriet øverst i saken!

Sammen med programmene "The Voice", "Senkveld" og "Golden Goal" skal programmet fra Kristiansand prege TV 2 sin gullrekke gjennom minst 14 fredagskvelder utover våren.

Mange historier

Datteren til Julius, Yr, ble født i fjor. Hun er en del av den nye tv-serien. Foto: Novemberfilm / TV 2

— Da produksjonsselskapet begynte med innspilling her så var de bekymret at de ville gå tom for historier fort, men etter en uke kom de tilbake og sa at de ikke var bekymret. Det var så utrolig mye å ta av. Ingen dager er like og det skjer noe hele tiden, sier administrerende direktør i Dyreparken, Per Arnstein Aamot.Parkdirektøren har fulgt de 21 episodene som så langt er blitt sendt gjennom fjoråret. Foreløpig har produksjonsselskapet Novemberfilm gjort avtaler om å produsere episoder fram mot sommeren. Hvorvidt det også blir episoder til høsten, er ikke avklart.

En tur inn i piryatanken er blant innholdet i årets sesong. Foto: Novemberfilm / TV 2

— Den største erfaringen vi har gjort er at publikum og seerne ikke er ute etter det veldig spektakulære, men hverdagsdramatikken. Det er de enkle og nære ting som folk er opptatt av, sier Aamot.

Tettere på relasjonene

— Fremdeles er det veldig mange historier å ta av. Vi har hatt en researcher som har gått rundt i parken og sett etter historier fram i tid. På hver runde i parken fylles blokka opp med historier. I denne sesongen går vi enda dypere inn i relasjonen mellom mennesker og dyr, forklarer daglig leder i produksjonsselskapet Novemberfilm, Kjetil Johnsen.- Selv om man har sett en tapir, gaupe eller løve før, så blir vi denne sesongen enda mer kjent med dyret og dyrepasserne. Det skjer ulike ting med dyrene fra dag til dag, så det er en endeløs rekke av historier, fortsetter Johnsen.

Heidi Sørvig i Visit Sørlandet er klar på hva tv-eksponeringen betyr.— Eksponering i de største tv-kanalene hver fredag og søndag hele våren for Sørlandets største merkevare gir en dekningsandel få kan matche, og som man aldri vil kunne kjøpe. Man bygger opp lysten for å reise til og oppleve Sørlandet, mener Sørvig.