OSLO: En ny jernbanegigant vil gi «bedre kapasitetsutnyttelse». Det er ett av flere argumenter som brukes når Senterpartiets sentralstyre støtter et forslag om å slå disse tre store jernbaneaktørene sammen til ett nytt selskap, skriver Aftenposten.no. Partiet begrunner også forslaget med at det vil være «kostnadseffektivt» og gi god synergieffekt.

Forslaget kommer fra Akershus Sp og er spilt inn som nytt punkt i partiprogrammet for perioden 2013 til 2017. Sps lokallag på Nes i Romerike, som har vært pådriver for å få slått sammen Flytoget og NSB, mener flytoget i rushtiden båndlegger kapasitet og at dette ikke er optimal ressursbruk.

— Det blir enklere for publikum og sannsynligvis billigere om NSB og Flytoget slo seg sammen, sier Anne Beate Kristiansen Tvinnereim, nestleder i Akerhus Sp.

Hun påpeker også at organiseringen med todelt ansvar for jernbanens infrastruktur og for togtransport, fører til det hun kaller «blame-game»: Man skylder på hverandre når noe går galt.

Samferdselsminister Marit Arnstad, som tidligere har luftet tanken om å slå sammen NSB og Jernbaneverket, kaller denne delen av forslaget som «en interessant strukturell debatt».

— Den er minst like intessant som debatten om konkurranseutsetting, sier hun og sikter til uttalelser fra de ikke-sosialistiske partiene om å la NSB få konkurranse på skinnene.

Vanlig i andre land

Arntstad presiserer at hun ikke nødvendigvis tar stilling til forslaget, som kommer opp på Sps landsmøte over påske. Hun minner om at hun som samferdselsminister er forpliktet av regjeringsplattformen, og at forslaget eventuelt er noe som Sp vil bringe med seg inn i nye Soria Moria-forhandlinger om en ny regjeringsplattform.

Hun påpeker at ett selskap for både tog og bane er vanlig i mange euroeiske land, og at Sverige og Storbritannia skiller seg ut med det motsatte.

— I Frankrike og Tyskland er transporttjeneste og infrastruktur integrert i ett og samme selskap, sier hun. Samferdselsministeren opplyser at det pågår en strukturdebatt om organisering av jernbane og tog i Europa.

Fordler og ulemper

Hun ser både fordeler og ulemper ved å slå sammen Jernbaneverket og NSB.

— Det kan være en organisering som mer effektivt løser våre transsportbehov.Og det ville bli en slagkraftig enhet, sier hun.

— Ulempen er at en slik organisering bryter med en tradisjon vi har hatt fra 90-tallet, sier hun viser til at vi også på el-sektoren har valgt å skille infrastruktur - nettselskapene - fra strømprodusentene.

— Dessuten er det et forslag som lever litt farlig når det gjelderEUs Jernbanepakke 4, sier hun og sikter til at EU kan komme til å legge kjepper i hjulene for en slik omorganisering.

Usikker om Flytoget/NSB bør slås sammen

Samferdselsministeren signaliserer at hun er mer usikker på om det er lurt å slå sammen NSB og Flytoget.

— Jeg er usikker på om det er behov for dette. Det fungerer ganske godt i dag, sier hun.

Hvorvidt Sp ender opp med å vedta at alle tre selskapene slås sammen til ett avgjøres på Sps landsmøte i Loen første helg etter påske.