KRISTIANSAND: Du har sikkert sett slike Facebook-konkurranser før: Trykker du på "liker"-knappen, er du med i trekningen om et produkt eller en tjeneste.

Men dette er direkte brudd med Facebooks "retningslinjer for kampanjer", punkt 3:

Mange restauranter, hoteller og butikker bruker Facebook til lignende kampanjer, selv om det er i strid med reglene.

3. Du skal ikke bruke Facebook-funksjoner som en mekanisme for registrering eller deltakelse i kampanjen. Å like en side eller sjekke inn på et sted kan for eksempel ikke brukes til automatisk å registrere eller melde på en deltaker til en kampanje.

— Visste ikke

En rekke kristiansandsbedrifter kjører likevel slike kampanjer, både restauranter, hoteller og butikker.

Rica Dyreparken hotell er en av sørlandsbedriftene som bryter retningslinjene.

Hotellet kjører hver måned kampanje der alle som trykker "liker" er med i trekningen av en gratis overnatting. Vinnerne annonseres også på hotellets Facebook-side.

Dermed bryter hotellet også punkt 6 i Facebooks retningslinjer:

6. Du skal ikke varsle vinnere via Facebook, f.eks. via Facebook-meldinger, chat eller innlegg på profiler (tidslinjer) eller sider.

— Nei, dette var vi ikke klar over, sier Pål Winter, administrerende direktør, da vi kontakter ham for å spørre om han kjenner til Facebooks reglement.

- Alle gjør det

Hotelldirektøren ønsker ikke å kommentere saken ytterligere, men legger til:

- Alle gjør dette. Det er tydelig at du ikke har noe annet å skrive om, avslutter Winter.

Kampanjen har så langt gitt hotellet omkring 4000 "likes" på Facebook.

I november måtte Victoria Hotel i Stavanger avbryte sin konkurranse om gratis hotellopphold.

– Vi fulgte andres eksempel og trodde vi kunne annonsere på denne måten, sier salgs- og markedsjef på Victoria hotel i Stavanger til NRK.

Du risikerer at Facebook stenger siden din, dersom du bryter reglementet.

— Det har jo skjedd en rivende utvikling på Facebook de siste årene, og ting er stadig i endring, sier daglig leder ved Budget Hotel i Kristiansand, Kristoffer Eastwood.

Budget Hotel har kjørt kampanje i mars og gitt 10 prosent avslag til alle som har trykket "liker."

- Jeg var ikke klar over at reglene var så strenge, jeg kommer nok ikke til å fortsette med slike kampanjer, sier Eastwood.

- Vil ikke høre

— Det er ikke lov å bruke verken "liker"-knappen, bilder eller kommentarfelt som deltagelse i konkurranser, sier rådgiver Ingunn M. Kvivik fra Kristiansand. Hun holder blant annet kurs for bedrifteri hvordan de skal markedsføre seg gjennom sosiale medier.

— Ikke rent sjelden forekommer det at bedrifter hysjer ned henvendelser fra oss rådgivere, de vil rett og slett ikke høre at dette ikke er lov, sier hun. - Hva er grunnen til at Facebook har en slik regel, tror du?

— Det er vel fordi Facebook ønsker at bedrifter skal annonsere hos dem, det er jo Facebooks inntektsgrunnlag. Så da er reglene klinkende klare, du har ikke lov til å avholde konkurranser ved å bruke basisfunksjonene i Facebook.

Trykker du "liker" for å være med i en konkurranse, genererer du uønsket reklame på dine venners Facebooksider, såkalt spam.

— Spamming er jo også en uheldig konsekvens, og ikke god reklame for deg uansett. Dessuten risikerer du at siden blir stengt ned, sier Kvivik.

- Tar de bare siden din av lufta?

— De gjorde det før, ja. Men nå får du en mail, og en sjanse til å rette opp først, forklarer hun.

Dersom du likevel vil bruke Facebook til konkurranser, krever nettstedet at du tar i bruk egne apps til formålet.

Ble stengt ned

Lille Vinkel Sko i Oslo opplevde dette i fjor, skriver VG Nett.

Skobutikken satte seg som mål å nå 20.000 tilhengere. Klarte de det, skulle hver tilhenger få et gavekort på 200 kroner til bruk i butikken.

- Vi markedsførte på Facebook-veggen, og vi skulle ha tilfeldig trekning av vinneren. Alt var i strid med gjeldende «retningslinjer for kampanjer», fortalte Klouman til VG.

Kampanjen resulterte i svært mye uønsket reklamering overfor folk som ikke var interessert i å følge skobutikken på Facebook.

— Vi hadde ikke reflektert rundt det at kampanjen skapte mye negativt for andre. Facebook har reglene for å unngå spam, og det støtter vi fullt ut. Nå oppfordrer vi folk kun til å like siden vår dersom de faktisk liker oss, sier Klouman.

Bruker egen hjemmeside

— Vi har sluttet å bruke Facebook på denne måten, sier Kim André Flaten, kjøkkensjef for Matparken Catering ved Sørlandets travpark.

Matparken har tidligere trukket vinnere fra Facebook-brukere som inviterte venner til å like siden. Travparken er tilknyttet Rikstoto, og it-avdelingen gjorde tidlig oppmerksom på at konkurranser som involverte basisfunksjoner i Facebook var i strid med reglene.

— Vi ønsker jo å følge reglementet, så nå kjører vi alle våre konkurranser på vår egen hjemmeside, sier Flaten.