Et betydelig bedre kollektivtilbud, nye veier og bedre forhold for gående og syklende er målet for den nye bymiljøavtalen.

Store deler av utgiftene må finansieres av bompenger.

— Hvis vi skal få gjennomført noe, må bomsatsene betydelig opp. Med et lavt nivå, får vi gjennomført lite, sier Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder.

Han sitter også i arbeidsgruppa som nå jobber med forslag til den nye bymiljøavtalen for Kristiansand. Den skal avløse dagens bompengepakke.

Drastiske tiltak

En sentral del av bymiljøavtalen er at all vekst i trafikken skal tas gjennom kollektivtrafikk, sykkel og gange. Derfor kommer arbeidsgruppa til å foreslå en rekke restriktive tiltak.

Disse begynner nå å bli klare:

• Satsene i bommene må opp. Gruppa jobber blant annet med et forslag der prisene i bommen dobles i rushtiden. Det betyr at den stiger fra dagens 21 kroner til 42 kroner.

• Statens vegvesen utreder nå en bompengering rundt Sørlandsparken. Dette skjer på oppdrag fra arbeidsgruppa. Bompenger her skal sørge for å få en mer lik belastning mellom Sørlandsparken og Kvadraturen.

• Bommene rundt Kristiansand blir stort sett liggende der de ligger i dag. Men bommen på Setesdalsveien blir flyttet lenger nord.

Kollektivvekst

Seksti prosent av midlene i bymiljøavtalen skal gå tilkollektiv, sykkel og gange. Det kan bety nye kollektivfelt, langt flere avganger med bussen og sykkelekspressvei. Disse tiltakene skal prioriteres.

Førti prosent skal gå til vei, blant annet ny firefelts vei over Gartnerløkka.

Både tilhengere og motstandere av bompenger har spådd drastiske økninger i bomsatsene for å få til dette.

— Det er bare å innse at skal klare å få all vekst innen kollektiv, sykkel og gange, så trengs det også restriktive virkemidler. Jeg har ingen problemer med en dobling i satsene, sier Ivar Bergundhaugen, Venstres ordførerkandidat i Kristiansand.

Han mener at hvis målet er å hindre vekst i biltrafikken, er det ikke nok med en liten økning.

— Øker vi med noen få kroner, får vi inn flere penger. Men folk vil fortsette å bruke bilen som før, sier han.

Mellomnivå

Den nye bymiljøavtalen vil bli forhandlet fram med Samferdselsdepartementet. Saken skal opp både i Kristiansand bystyre og fylkestinget.

Fylkesordfører Terje Damman mener satsene i bommen må opp.

— Hvis vi ønsker å få til ting i regionen, må det inn flere midler.

— Men betyr det en dobling?

— Det kan godt være, men det er også mulig med et mellomnivå, sier Damman som understreker at de vil være opptatt av hvilke innspill de får når forslaget er klart.

— Vi skal være åpne i denne prosessen. Det skal ikke være noe spill for galleriet, sier Damman.

Milliarder

Både Stavanger og Bergen har kommet lenger i utforming av sine bymiljøavtaler. I begge byene går det mot satser på over 40 kroner.

Hvis Kristiansand får en lignende økning, betyr det at Kristiansand får over 400 millioner i året fra bompenger. Med dagens nivå får de 250 millioner.

- Katastrofe

Frp tviholder på at det er mulig å få til nullvekst i biltrafikken uten å heve bomsatsene.

— Det er ikke lenge siden samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sa at de ikke vil legge seg opp i hvilke virkemidler vi vil bruke så lenge vi kan sannsynliggjøre den ønskede effekten. Så vi kommer til å gå knallhardt ut mot dette forslaget, sier Tor Utsogn, gruppeleder i Frp i Kristiansand.

— Dette forslaget er en katastrofe for Kristiansand, legger han til.

Sammen med Høyre og KrF har de flertall i bystyret i Kristiansand. Men de to andre partiene vil ikke nå avvise en drastisk økning.

— Dette må jeg først ha en bedre anledning til å sette meg inn i, sier Harald Furre, Høyres ordførerkandidat.

Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) sier dette:

— Det er vanskelig å ta stilling til dette nå. Vi må ikke minst se på hvilke midler vi får fra staten. Det vil være avgjørende.