Ved Dalane skal også et kryss sprenges ut på vestsiden av dalen.

— Dess høyere vi får broene, dess mindre naturinngrep. Dess lavere, dess større inngrep, sa prosjektleder Håkon Lohne på et informasjonsmøte med velforeninger på vestsiden av Kristiansand tirsdag.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Over Otra:

Her utredes flere løsninger.

Dess høyere vi får broene, dess mindre naturinngrep.

Den ene dreier seg om vei over fra Smiedalen til sykehuset og med kryss mot byen. Her må 70 boliger innløses.

Det andre forslaget er å bygge bro cirka en kilometer nord for Sødal, omtrent med dagens bomstasjon. Her vil bro på 200 meters lengde og 25-30 meters bredde komme femti meter over elva. Det blir ingen kryssløsning.

Over riksvei ni ved Dalane:

En av veivesenets løsninger går ut på å legge ytre ringvei ( E 18/E 39) i bro over Otra. Broa vil da komme cirka femti meter over elva i dette området ved Sødal. Foto: Torstein Øen

Veivesenet jobber med fire ulike passeringer som skal utredes nærmere. Bro vil komme cirka 50 meter over bakken. I byskogen på østsiden av dalføret vil veien gå i tunnel nesten helt fram til den går over i bro. På vestsiden, vil naturinngrepet bli vesentlig større.Her skal veien fortsette igjennom åpen skjæring oppe i dagen i nesten en kilometer innover i Straiskogen. Det er på denne siden kryss ned til riksvei 9 skal bygges.

Les også:

Ikke lov i fjell

Maren Anne Terjesen er en av beboerne på vestsiden som reagerer sterkt på veivesenets planer. Prosjektleder Håkon Lohne poengterer at alt nå skal utredes, og at innbyggerne må komme med innspill. Foto: Torstein Øen

Det er ikke lov med kryss inne i fjell lenger. Derfor må krysset ned til riksvei 9 sprenges ut i dagen på vestsiden av broen. Det er derfor naturinngrepene vil bli vesentlig større for hver meter broen senkes. Når man bygger kryss, må det være opp mot 1,5 kilometer mellom tunneler, i følge nye sikt-regler.

— Nå skal vi utrede mer i detalj hvilken høyde og plassering som er best. Vi ønsker også innspill fra befolkningen, sier Lohne, som sier det foreløpig virker som det er best plass i området Storheia/Jernstøperiet.

Folk reagerer

Velforeninger i flere av bydelene vest i Kristiansand har reagert kraftig på at ringveien planlegges i dagen og ikke i tunnel i flere av turområdene i vest.

Nå skal vi utrede mer i detalj hvilken høyde og plassering som er best.

De føler seg forskjellsbehandlet i forhold til østsiden av byen.

— Kommunen sa blankt nei da vi ønsket å vurdere dag-løsning gjennom deler av Jegers. Vi har ikke fått samme nei på vestsiden. Dessuten er de tekniske forholdene rundt tunnel mer kompliserte på vestsiden, sier Lohne.

Kjerrane

Et stridsspørsmål er Kjerrane-området. Veivesenet planlegger ringveien på bro over gamle Mandalsvei vest for Grotjønn. Motorveitraseen vil være 200 meter bred.

Lohne forklarer dette med høyder. Skal man få til krysset på riksvei ni og nytt kryss i dagen ved Breimyr, blir det vanskelig å komme under Kjerrane-området med tunnel. Da blir ringveien rett og slett for kupert.

— Nå er vi i innledningen til kommunedelplanen. Vi skal utrede både tunnel under Kjerrane og bro over. Tiden vil vise hva vi får til, sier Lohne.

Neste høst skal bystyret etter planen vedta detaljplanen for den nye ringveien fra Vige til Volleberg.

Den nye ringveien planlegges for 100 kilometers fartsgrense.

Krever tunnel under friområdene

Velforeninger vest i Kristiansand har stiftet aksjonen «Ytre Ringvei bort fra Kristiansands turområder». De føler seg forskjellsbehandlet.

— Øst for byen skal ringveien i tunnel under friområdene, mens på vestsiden er det åpne løsninger. Det godtar vi ikke, sier Solfrid Drøsdal.

Hun er en av cirka 15 velforeningsmedlemmer som tirsdag møtte veivesenet for å diskutere det de mener er rasering av naturverdier.

Det reageres særlig på at det planlegges åpen vei gjennom Kjerrane-området og i området mellom Fiskåvann og Bukksteinsvann.

— Vi er ikke mot ringveien, men vi er mot at den raserer naturområder. vi må sikre en utbygging som både gir god vei og sikrer naturområdene for fremtiden, sier Thor Kristian Hanisch som har en ledende rolle i aksjonen.

Beboerne mener også de er dårlig informert om veiplanene. Veivesenet innrømmer at en brosjyre i 7.000 eksemplarer skulle ut til alle vestlige bydeler i vår, men ved en feil ble den ikke distribuert til alle.