— Det høres veldig fornuftig ut at el-sykler og sykler skal behandles likere, sier Svein Kåre Hagen i Vennesla.

50-åringen kjøpte offroad el-sykkel da han skulle trene seg opp etter et hjerteinfarkt og kan ikke få skrytt nok av farkosten.

Med el-sykkel kan jeg sykle sammen med de sprekeste på off-road.

— Jeg hadde aldri vært på Nasbøvarden, Moseidvarden eller Eikelandsvarden i hele mitt liv. Med el-sykkel kan jeg sykle sammen med de sprekeste på off-road. Dermed fant jeg en trening jeg likte, sier Hagen.

Motor-kjøretøy

For ham var el-sykkel veien fra et utrent liv til et aktivt liv med mye tid ute i naturen. Men Hagen har brutt loven når han har syklet med sine kompiser. For el-sykkel er faktisk å regne for et motorisert kjøretøy og ikke en sykkel.

— Det har jeg ikke tenkt over, og det tror jeg veldig får andre har også. Mine godt trente venner sykler både fortere og lenger i naturen med vanlig offroadsykkel en jeg har gjort med min el-utgave, sier Hagen, som mener det er fornuftig med et enklere regelverk, ettersom salget av elsykler øker sterkt.

Veimyndighetene har allerede endret veitrafikkloven. I den er el-sykkel med hjelpemotor på 0,25 kilowatt og maksfart på 25 km/t å regne som vanlig sykkel og ikke et motorisert kjøretøy. Derfor omfattes den ikke av spesielle promilleregler

I friluftsloven og motorferdselsloven er fremdeles el-sykkel et motorkjøretøy som er forbudt å bruke i naturen. Nå foreslår regjeringen ved Klima- og Miljødepartementet å endre på dette. Et forslag til nye regler er sendt på høring fra Miljødirektoratet.

Fædrelandsvennen har testet elsykler.

På stier og veier

En tradisjonell tråsykkel kan brukes på vei og sti i skogen og overalt i utmark på fjellet som hovedregel. Departementet vil imidlertid ikke gå så langt som å innføre samme regler for el-sykkel.

Departementet foreslår at el-sykkel skal kunne brukes på vei og opparbeidede stier i utmark, alternativt det noe mer liberale «på veier og stier i utmark».

Det fremholdes at bruk av el-sykkel i utmark kan føre til økt konfliktnivå med gående og økt belastning på sårbar natur, men at nye regler likevel anbefales.

Miljørådgiver Eirik Aarrestad i Vennesla kommune mener endringen høres fornuftig ut. Han vurderer nå om lokalpolitikerne skal få saken til behandling.