— Vi reddet oss inn da vinden løyet og Postgirobygget fylte byen med folk lørdag kveld. Med en fin lørdag ville vi garantert satt tidenes besøksrekord. Tross lørdagens uvær går festivalen i pluss, sier Jallis Eriksen, årets skalldyrgeneral.
På tre dager hadde festivalen rundt 50.000 besøkende. Det ble rekordbesøk under de to første dagene. 17.000 møtte opp på åpningsdagen mens 25.000 på fredagen. Det fryktelige uværet på lørdag gjorde at festivalen var folketom store deler av dagen. Kun ti tusen ble telt på årets viktigste dag.
- Litt krise
— Lørdagen var litt krise for restaurantene som hadde satt opp telt langs brygga. Da hadde butikkene en nedgang på 75 prosent i forhold til lørdagen i fjor. Totalt sett var festivalen bra og spesielt fredag og søndagen var knallbra. Siden lørdagen røk i stormen holdt restaurantene åpent langt ut over ettermiddagen på søndag, sier Roy Michaelsen, styremedlem i skalldyr-arrangøren iMandal og leder av Butikkutvikling Sør.
Michaelsen mener festivalen tåler en dag med regn.
— I dag er Skalldyrfestivalen den mest vellykkede på Sørlandet. Den har en sunn økonomi og drives på dugnad. For ti år siden var vi i ferd med å havne i samme fella som alle andre, med for mye fyll og bråk. I dag er det en familiefestival som genererer enormt med penger til lokale handels- og restaurantnæringer, sier han.
Tjener 70 millioner kroner
Han anslår at festivalen skaper 70 millioner i ekstra inntekter for den lokale næringen.
— Agderforskning har forsket på dette og mener Skalldyrfestivalen genererer mest penger. Mer enn både Hovefestivalen og Risør Trebåtfestival. Restaurantene i Mandal tjener like godt under festivalen som på tre hele vintermåneder, sier Michaelsen.
Restaurant-eierne som hadde telt under festivalen innrømmer at lørdagen ble tung, uten at de vil snakke om tall.
— En risikosport
— Festivaler er risikosport og vi må regne med en dag med dårlig vær iblant, sier Thomas Magnussen, leder av Marna Café.
— Det er utrolig synd for festivalen, men for vår del så taper vi ikke så mye ettersom vi brukte natta til å sette opp et ekstra telt på Hestetroa, sa Bernt Lindseth, daglig leder av Hr. Redaktør!.
— Vi taper litt i dag, men sånn er det i denne bransjen, sa Karl David Gundersen, leder av Nøding Delikatesse.
Drives på dugnad
Festivalen drives på dugnad av sju lokale ildsjeler gjennom selskapet iMandal. Alle tjenester leies inn og festivalen hadde i 2014 utgifter på nesten tre millioner kroner.
— Festivalen er selvgående og mottar ingen fast støtte fra verken Mandal kommune, politiet eller andre. Vi har fått 100.000 av Sparebanken Sør til barnas kokkeskole og Los har gitt oss gratis strøm under festivalen, sier Michaelsen.
Festivalledelsen har tidligere fått kritikk for å ta inngangspenger. I 2014 kostet et festivalpass 400 kroner og dagspass 250 kroner.
— Jeg synes det er urettferdig at vi er blitt hengt ut for dette. I de aller fleste tilfeller er det folk i alderen 50 år og oppover som klager. Gjerne advokater, tannleger og folk som har mye penger, sier Michaelsen.