— Ja, dette var jo veldig uheldig. Men like greit at det skjedde mens vi var her, måtte Roger Johansen fra Servi Hydranor medgi.

Følg FVN Mandal på Facebook, klikk her!

Da hadde klaffen stanset flere ganger underveis i testen. Først fordi sikringen gikk, så fordi kontakten mellom fjernkontrollen og antennen var for svak. Se video over saken!

I forrige uke skulle Mandal kommune overta broa, det var kun denne testen av klaffen som gjenstod.

Skjevt på plass

Gjennom hele fjoråret var den stengt fordi klaffen kom skjevt på plass ved lukking. Derfor måtte den repareres i vinter for to millioner kroner.

Roger Johansen (t.h.) fra Servi Hydranor hadde ikke sin beste dag på jobb da det ble oppstod flere problemer med broklaffen. Foto: Jarle R. Martinsen

Mandag morgen var så turen kommet til virkelig å vise at den fungerte overfor Mandal kommune. Roger Johansen fra Servi Hydranor hadde den noe tvilsomme æren å teste klaffen foran en meget tallrik delegasjon fra kommunen, parkeringsselskapet, havnevesenet og Mandal Kystlag som trengte opplæring i bruken av klaffen.Det startet ikke så verst. Johansen fikk liv i maskinrommet på land, og på hver sin side av klaffen stod han og en til med sine kontroller. Klaffen på 15 tonn løftet seg greit, men noe over halvveis i hevingen var det stans.

Roger Johansen fra Servi Hydranor bedrav opplæring av hvordan klaffen skal åpnes. Ikke helt tilsiktet fikk forsamlingen også se hva slags problemer som kan oppstå. Foto: Jarle R. Martinsen

Det viste seg å ikke være så enkelt å finne ut av hva feilen var. For Johansen måtte ned i maskinrommet på broa som er dekket av en solid plate. En truck måtte til for å løfte den vekk.Etter noe organisering og ringing kom det kjørende en truck som fikk løftet vekk plata. — Her er ingen feil, kunne Johansen så konstatere.

Måtte lete

Havnefogd Olav Neset og havnekonsulent Petter Thielsen ble sendt inn i Buen for å lete etter sikringsskapet. - Jeg tenker ikke så mye om denne situasjonen, sa Neset diplomatisk mens man lette etter sikringsskapet.

Roger Johansen fra Servi Hydranor kunne vippe opp sikringen og dermed fungerte broklaffen igjen.

Den fant man i kjelleren på Buen, merket "Adolph Tidemands bro". Og her viste det seg at sikringen hadde gått. Den våget ikke Neset å røre, så Johansen måtte komme for å vippe den opp.

Dårlig kontakt

Så kunne testen fortsatte — klaffen ble satt på plass. Og så heist igjen. Denne gangen stod Neset på den andre siden av klaffen med en fjernkontroll. Den viste seg å være for langt unna antennen til klaffen, så åpningen stanset stadig vekk.

En solid delegasjon fra kommunen, parkeringsselskapet, havnekontoret og Mandal kystlag bivånet klaffåpningen som ikke gikk problemfritt. Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi må gjøre noe med det, måtte Johansen konstatere.Kommentarene var mange underveis fra de tilstedeværende om problemene. Mange ble betenkt.

Noe slik som dette bør jo ikke skje midt under Skalldyrfestivalen

— Noe slik som dette bør jo ikke skje midt under Skalldyrfestivalen, sa blant annet havnekonsulent Thilesen.

Vil ikke overta

Etter denne testen sier kommunalsjef Arne Wilhelmsen at kommunen likevel ikke vil overta broa formelt på grunn av problemene som oppstod.

— Det har vi vært tydelige på hele tida at alt skal fungere før vi skriver under kontrakten om overtakelse. Og denne klaffen skal ikke bare fungere en gang, men den skal fungere over tid, sier Wilhelmsen som sier han ble overrasket over problemene.

— Nå avventer jeg en rapport fra dagens test, sier han.

Kostnad

I ettermiddag skal forøvrig havnestyret avgjøre hva det skal koste å få hevet broklaffen for båtene. Innstillingen går på at det skal koste 800 kroner på dagtid på hverdagene, mens det skal koste 2000 kroner i helgene og på kveldene.